Η αναγκαιότητα εισαγωγής και η διείσδυση των πληροφοριακών συστημάτων στους χώρους υγείας, απαραίτητη προϋπόθεση για τη διασφάλιση και προαγωγή της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Νοσοκομεία -- Διοίκηση και οργάνωση -- Ελλάδα ; Διοίκηση και οργάνωση υπηρεσιών υγείας -- Πληροφορική ; Πληροφοριακά συστήματα -- Διοίκηση και οργάνωση ; Hospitals -- Administration -- Greece ; Public hospitals -- Administration -- Greece ; Health services administration -- Computer networks ; Information systems -- ManagementΠερίληψη
Είναι κοινή πεποίθηση ότι το επίπεδο ανάπτυξης των συστημάτων πληροφορικής που χρησιμοποιούνται σε ένα νοσοκομειακό ίδρυμα, δεν αποτελεί απλώς μία τεχνολογική πολυτέλεια ή μία απλή διευκόλυνση, αλλά συνδέεται άμεσα με το επίπεδο της παρεχόμενης περίθαλψης. Τα νοσοκομεία στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν σήμερα την πρόκληση της εισαγωγής νέων πληροφοριακών συστημάτων για την υποστήριξη όλων των βασικών διαδικασιών που επιτελούνται σε αυτά, τόσο διαχειριστικών όσο και κλινικών. Για ένα αποτελεσματικό σύστημα υγείας πρέπει πρόσωπα και φορείς να συνδέονται σε ένα δίκτυο με έντονη συνεργασία και άμεση ποιοτική ανταλλαγή πληροφοριών και δεδομένων. Επομένως, τρία είναι τα μεγάλα ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν, ώστε να γίνει δυνατή η χρήση πληροφοριακών συστημάτων στους οργανισμούς υγείας σε ευρεία κλίμακα, και με τα οποία καταπιάνεται η διπλωματική αυτή εργασία: η δημιουργία προτύπων-πρωτόκολλων επικοινωνίας για τη σύνδεση μεταξύ διαφορετικών υπολογιστικών συστημάτων, η επίτευξη της διαλειτουργικότητας μεταξύ των επιμέρους πληροφοριακών συστημάτων ενός οργανισμού και η ασφάλεια-διασφάλιση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών υγείας. Ως μελέτη περίπτωσης (case study) εκπονήθηκε παρακολούθηση του πληροφοριακού συστήματος των εργαστηρίων (LIS) στο Γενικό Περιφερειακό Νοσοκομείο Αττικής «Σισμανόγλειο» και παράθεση της καινούριας χρησιμοποιούμενης εργαστηριακής εφαρμογής από την ανάδοχο εταιρεία BioChem Diagnostics A.E. Η έρευνα αυτή στηρίχθηκε στην εφαρμογή ενός «Μοντέλου Αποτελεσματικής Διοίκησης», το UTAUT (Unified Theory of Acceptance and Use of Technology) του Venkatesh, μέσα από το οποίο έγινε κατανοητό ότι η ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών και των εξαγόμενων αποτελεσμάτων από τα εργαστήρια του νοσοκομείου έγκειται τόσο στη χρήση πολλαπλών επιπέδων ασφαλείας, την ταυτοποίηση των δειγμάτων, τις εκτενείς ικανότητες διαχείρισης πληροφοριών, τις προδιαγραφές του ποιοτικού ελέγχου των εξετάσεων που προσφέρει η νέα εφαρμογή BioLIS, όσο και στον έλεγχο της αποδοχής και σωστής χρήσης της εφαρμογής από τους χρήστες του προγράμματος (προσωπικό των εργαστηρίων). Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με τη μέθοδο της διανομής ερωτηματολογίων στους εργαζόμενους των εργαστηρίων, με σκοπό τον έλεγχο της σωστής και ποιοτικής χρήσης του προγράμματος, αφού αυτοί αποτελούν τον αστάθμητο παράγοντα όσον αφορά στην εξασφάλιση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών από τα εργαστήρια του νοσοκομείου. Τέλος, στα πλαίσια της διασφάλισης της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας έγινε μία πρόταση-μελέτη για την εφαρμογή ενός εργαλείου ποιότητας, της φιλοσοφίας Six Sigma, στη βελτίωση του χρόνου αναμονής των ασθενών για παραλαβή των αποτελεσμάτων τους από εξετάσεις που διενεργούνται στα εργαστήρια του νοσοκομείου, χωρίς να επηρεάζεται στο ελάχιστο η αξιοπιστία τους. Απώτερος στόχος, μέσα από τη μελέτη της εργασίας αυτής, η υιοθέτηση παρόμοιων στρατηγικών-τακτικών και από άλλα νοσοκομεία της χώρας, έτσι ώστε μακροπρόθεσμα να δομηθεί σταδιακά ένα ολοκληρωμένο δίκτυο συλλογής και επεξεργασίας δεδομένων ιατρικού χαρακτήρα, με γνώμονα την ασφάλεια και την ποιότητα των υπηρεσιών υγείας των πολιτών.