Ενδοομιλικές τιμολογήσεις
Transfer pricing
Master Thesis
Author
Ζαφείρης, Ιωάννης - Παναγιώτης
Date
2009View/ Open
Subject
Transfer pricing ; Τιμολόγηση ; PricingAbstract
Η ανεξέλεγκτη τιμολόγηση των ενδοομιλικών συναλλαγών αυξάνει ή μειώνει «τεχνητά» το κόστος τόσο των πωλούμενων προϊόντων όσο και των παρεχόμενων υπηρεσιών μεταξύ των θυγατρικών εταιριών μιας πολυεθνικής οντότητας. Το γεγονός αυτό οδηγεί σε μείωση του μικτού κέρδους των επιχειρήσεων και αυτό με τη σειρά του έχει ως συνέπεια την αύξηση των τιμών πώλησης των προϊόντων προς τους τελικούς καταναλωτές. Η τεκμηρίωση της τιμολογιακής πολιτικής των συνδεδεμένων επιχειρήσεων είναι απαραίτητη δεδομένου ότι σχεδόν το 60% των εμπορικών συναλλαγών στα ανεπτυγμένα κράτη πραγματοποιείται μεταξύ εταιρειών του ιδίου ομίλου. Προς αποφυγή των υπερτιμολογήσεων και σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ κρίνεται απαραίτητο οι συνδεδεμένες επιχειρήσεις να συναλλάσσονται μεταξύ τους ως ανεξάρτητες επιχειρήσεις δηλαδή σε συνθήκες ελεύθερου ανταγωνισμού, εφαρμόζοντας την αρχή των ίσων αποστάσεων (αρχή μήκους του βραχίονα). Με την εφαρμογή της συγκεκριμένης πολιτικής θα διασφαλίζεται το γεγονός ότι οι εταιρείες του ιδίου ομίλου θα κερδίζουν από τις συναλλαγές τους ότι ακριβώς θα κέρδιζε και μια ανεξάρτητη εταιρεία κάτω από παρόμοιες συνθήκες καθώς και θα επιτυγχάνεται η ανταπόκριση των τιμών πώλησης των αγαθών στις πραγματικές συνθήκες της αγοράς. Θα αναφερθούν οι βασικές έννοιες και χρήσεις της ενδοομιλικής τιμολόγησης με βαρύτητα στις στρατηγικές πλευρές που περιλαμβάνει η έννοια της, καθώς και οι φορολογικές επιπτώσεις που προκύπτουν από την χρήση της. Επίσης, θα περιγραφούν οι μέθοδοι των ενδοομιλικών τιμολογήσεων όπως αυτές ορίζονται από το νομοθετικό πλαίσιο τόσο των ΗΠΑ αλλά και του ΟΟΣΑ. Τέλος θα αναλυθεί η ισχύουσα πρακτική στη χώρα μας σχετικά με τις ενδοομιλικές συναλλαγές, οι νομοθετικές ρυθμίσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και οι στρατηγικοί προβληματισμοί που προκαλούνται στις πολυεθνικές επιχειρήσεις.