Ανάλυση του κλάδου τυποποιημένου ελαιολάδου στην Ελλάδα
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Ελαιουργία και ελαιουργεία -- Ελλάδα ; Ελαιόλαδο -- Ελλάδα ; Έρευνα αγοράς ; Olive oil industry -- Greece ; Olive oil -- Greece ; Market surveysΠερίληψη
Το αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η ανάλυση του κλάδου του τυποποιημένου ελαιολάδου στην Ελλάδα. Σκοπός της εργασίας αυτής είναι μετά την παρουσίαση του κλάδου και την κατάστασης που επικρατεί σε αυτόν, να γίνει μία συγκριτική παρουσίαση σε σχέση με τις ανταγωνίστριες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να αναδειχθούν οι αιτίες που συγκρατούν τις εξαγωγές σε χαμηλά επίπεδα αλλά και να παρουσιάσουμε τυχόν ευκαιρίες σε νέες αναδυόμενες αγορές. Για αυτό το λόγο, για την ανάλυση αυτή του κλάδου χρησιμοποιείται το υπόδειγμα των πέντε δυνάμεων του Michael Porter, που συμβάλει στην παρουσίαση της ελκυστικότητας του κλάδου. Αφού γίνει μία βιβλιογραφική παρουσίαση του υποδείγματος, πραγματοποιείται μία ιστορική αναδρομή στην παραγωγική διαδικασία του ελαιολάδου, για να καταλάβουμε πως έχουμε καταλήξει στις σύγχρονες μεθόδους παραγωγής του. Στη συνέχεια παρουσιάζονται γενικά στοιχεία του κλάδου αλλά και περιγράφονται αναλυτικά οι διάφοροι ανταγωνιστές και τα χαρακτηριστικά τους, ώστε ο αναγνώστης να μπορέσει με μεγαλύτερη ευκολία να παρακολουθήσει την ανάλυση του κλάδου με βάση το υπόδειγμα του Michael Porter που αναπτύσσεται στο πέμπτο κεφάλαιο. Έπειτα, παρουσιάζεται συνοπτικά η ανάλυση του κλάδου, σε ευρωπαϊκό όμως επίπεδο, ώστε να γίνει εμφανής η θέση της χώρας μας στην ευρωπαϊκή αγορά. Μετά από αυτό το κεφάλαιο, περνάμε στην περιγραφή του προφίλ της Ελλάδος με βάση στοιχεία εισαγωγών και εξαγωγών ετών 1990-2012, και παρουσιάζονται τα προβλήματα και τα αίτια αυτών, στη διαδικασία εξαγωγής ελαιολάδου. Τέλος, η εργασία ολοκληρώνεται με την παρουσίαση μίας αναδυόμενης αγοράς, αυτής της Ρωσίας, χρησιμοποιώντας την ανάλυση PEST, μιας αγοράς που με βάση μελέτες θεωρείται ότι θα κυριαρχήσει τα επόμενα χρόνια.
Συμπερασματικά, ο κλάδος του ελαιολάδου είναι δυναμικός, αλλά ταυτόχρονα εμπορεύεται ένα από τα βασικά προϊόντα της χώρας μας, το οποίο μπορεί μέσα από την αντιμετώπιση των προβλημάτων που εμφανίζονται στο εσωτερικό της, να συμβάλει στην ανάπτυξη των εξαγωγών και στην ενίσχυση ολόκληρης της ελληνικής οικονομίας.