Σχεδίαση και ανάπτυξη διαδικτυακής ψηφιακής βιβλιοθήκης εικονικών και απομακρυσμένων εργαστηρίων
View/ Open
Subject
Διδακτικά συστήματα -- Σχεδιασμός ; Διδασκαλία βοηθούμενη από ηλεκτρονικό υπολογιστή ; Εκπαίδευση -- Πληροφορική ; Εκπαιδευτική τεχνολογία ; Ψηφιακές βιβλιοθήκες ; Διαδίκτυο (Internet) στην εκπαίδευσηAbstract
Τα τελευταία χρόνια, τα διαδικτυακά εργαστήρια (εικονικά και απομακρυσμένα) έχουν προσελκύσει σε μεγάλο βαθμό το ενδιαφέρον της εκπαιδευτικής κοινότητας, λόγω των δυνατοτήτων που προσφέρουν για την υποστήριξη της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών. Ως εκ τούτου, έχουν αναπτυχθεί διεθνείς πρωτοβουλίες που στοχεύουν στην κατασκευή και τη διάθεση εικονικών και απομακρυσμένων εργαστηρίων μέσω ψηφιακών βιβλιοθηκών.
Προκειμένου, όμως, να εξασφαλιστεί η αποτελεσματική αναζήτησή τους και η αξιοποίησή τους από τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, θα πρέπει τα εικονικά και απομακρυσμένα εργαστήρια να περιγράφονται με κατάλληλα εκπαιδευτικά μεταδεδομένα.
Παράλληλα, οι μηχανισμοί σύστασης αξιοποιούνται ολοένα και περισσότερο στο πεδίο της τεχνολογικά υποστηριζόμενης εκπαίδευσης, αφού μπορούν να συμβάλλουν στην αποτελεσματικότερη επιλογή ψηφιακών μαθησιακών πόρων με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.
Σκοπός της εν λόγω μεταπτυχιακής εργασίας είναι η μελέτη της αναζήτησης και επιλογής εικονικών και απομακρυσμένων εργαστηρίων, τα οποία είναι κατάλληλα προς ενσωμάτωση σε εκπαιδευτικά σενάρια με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.
Για να επιτευχθεί αυτό, αρχικά, προτάθηκε ένα μοντέλο μεταδεδομένων για την περιγραφή των εικονικών και απομακρυσμένων εργαστηρίων και έπειτα αναπτύχθηκε μια ψηφιακή βιβλιοθήκη που αξιοποιεί το μοντέλο αυτό και η οποία εμπλουτίστηκε από 44 ενδεικτικά εικονικά και απομακρυσμένα εργαστήρια. Στη συνέχεια, κατασκευάστηκε ένας μηχανισμός σύστασης βασισμένος στο περιεχόμενο (content-based), ο οποίος λαμβάνει υπόψη του τα παιδαγωγικά χαρακτηριστικά ενός εκπαιδευτικού σεναρίου και προτείνει τα κατάλληλα εικονικά ή/και απομακρυσμένα εργαστήρια προς ενσωμάτωση στο εν λόγω εκπαιδευτικό σενάριο. Τέλος, πραγματοποιήθηκε αξιολόγηση του μηχανισμού σύστασης, μέσω της πειραματικής εφαρμογής του στην ψηφιακή βιβλιοθήκη που υλοποιήθηκε και στην οποία συμμετείχε δείγμα 30 συμμετεχόντων, ώστε να μετρηθεί η ακρίβεια κατάταξης (rank accuracy) του μηχανισμού σύστασης.