Καινοτόμες πρακτικές σε πολυεθνικές επιχειρήσεις
Innovative practices in multinational enterprises
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Ανταγωνισμός επιχειρήσεων ; Πολυεθνικές εταιρείες ; Διοίκηση και οργάνωση ; ΠαγκοσμιοποίησηΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται και εξετάζει τις καινοτόμες πρακτικές των πολυεθνικών επιχειρήσεων. Πιο συγκεκριμένα, μέσω της βιβλιογραφικής επισκόπησης περιγράφεται η έννοια της καινοτομίας γενικότερα και ποιο ρόλο διαδραματίζει στις πολυεθνικές επιχειρήσεις. Επίσης, γίνεται μια προσπάθεια περιγραφής της συνεισφοράς των πολυεθνικών επιχειρήσεων στην καινοτομία και την ανταγωνιστικότητα. Η διπλωματική εργασία διαρθρώνεται σε πέντε επιμέρους κεφάλαια. Το πρώτο κεφάλαιο, περιλαμβάνει μια συνοπτική παρουσίαση των εννοιών της καινοτομίας και της πολυεθνικής επιχείρησης. Στο δεύτερο κεφάλαιο αποσαφηνίζονται οι όροι που είναι σχετικοί με το θέμα της καινοτομίας και επίσης περιγράφονται τα είδη οι κανόνες και οι πηγές προέλευσης της καινοτομίας. Επιπρόσθετα, αναλύονται οι τρόποι με τους οποίους διαχέεται και υιοθετείται η καινοτομία στο εσωτερικό μιας επιχείρησης και παράλληλα αποτυπώνεται το πως καινοτομούν οι ελληνικές επιχειρήσεις σε περίοδο οικονομικής κρίσης και πως η καινοτομία βοηθά στην ανταγωνιστικότητά τους. Στο τρίτο κεφάλαιο γίνεται ανασκόπηση του όρου της πολυεθνικής επιχείρησης και αναφέρονται τα χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων αυτών καθώς και θέματα στρατηγικής και οργανωσιακής δομής με σκοπό να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους σε σχέση με τις τοπικές επιχειρήσεις των χωρών που δραστηριοποιούνται. Επιπλέον, αναλύονται οι διαδικασίες διεθνούς μάρκετινγκ που ακολουθούν οι πολυεθνικές επιχειρήσεις και γίνεται μια σύγκριση των πολυεθνικών και των μικρομεσαίων σχετικά με τον τρόπο που καινοτομούν. Τέλος, περιγράφεται ο ρόλος των πολυεθνικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα και παρατίθενται οι θετικές και αρνητικές επιδράσεις τους στη χώρα. Στο τέταρτο κεφάλαιο, περιγράφεται η εμπειρική έρευνα (έρευνα πεδίου) που διεξήχθη με σκοπό να εξεταστεί ο τρόπος με τον οποίο καινοτομούν οι πολυεθνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Αυτό το ερώτημα, διερευνάται μέσω της δημιουργίας ενός ημιδομημένου ερωτηματολογίου με ανοιχτού και κλειστού τύπου ερωτήσεις που δόθηκε σε ένα δείγμα πολυεθνικών επιχειρήσεων στη χώρα. Επιπρόσθετα, σε αυτό το κεφάλαιο παρατίθενται τα αποτελέσματα που προέκυψαν από την εν λόγω έρευνα και παρουσιάζονται τα σχετικά διαγράμματα. Στο τελευταίο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα κύρια συμπεράσματα που εξήχθησαν από αυτή την εργασία. Τα συμπεράσματα της έρευνας καταδεικνύουν ότι οι πολυεθνικές επιχειρήσεις έχουν τους χρηματικούς και τους υλικούς πόρους για να καινοτομούν εσωτερικά στην επιχείρηση, έχουν δηλαδή δικό τους τμήμα έρευνας και ανάπτυξης και θεωρούν πολύ σημαντική πηγή πληροφοριών τους προμηθευτές με τους οποίους έχουν τη δύναμη να διαπραγματευτούν. Οι πολυεθνικές επιχειρήσεις επιθυμούν να καλύψουν όσο δυνατόν καλύτερα τις αυξανόμενες και εξελίξιμες ανάγκες των πελατών και γι αυτό προσπαθούν να εφαρμόζουν καινοτομίες στα προϊόντα τους, στη διαδικασία ή σε θέματα οργάνωσης και τις περισσότερες φορές τα καταφέρνουν λόγω του κατάλληλου εξειδικευμένου προσωπικού και των πολλών και διαφορετικών πόρων που διαθέτουν.