Η οικονομική κρίση & η εικόνα της Ελλάδας μέσα από το διεθνή τύπο: η εικόνα της Ελλάδας στο γερμανικό & αμερικανικό τύπο κατά την πρώτη φάση της οικονομικής κρίσης
Master Thesis
Συγγραφέας
Φασούλη, Αικατερίνη Σ.
Ημερομηνία
2013-03-11Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Οικονομικές κρίσεις -- Ελλάδα -- 21ος αιώνας ; Ελλάδα -- Διεθνείς σχέσεις ; Ελλάδα -- Οικονομικές συνθήκες -- 21ος αιώναςΠερίληψη
Η παρούσα εργασία επιχειρεί να διερευνήσει την επίδραση που έχει η οικονομική κρίση στην εθνική εικόνα της Ελλάδας μέσα από τη ειδησεογραφική κάλυψη του θέματος από τα έντυπα μέσα μαζικής ενημέρωσης της Γερμανίας και των ΗΠΑ, κατά την πρώτη περίοδο εκδήλωσης της ελληνικής κρίσης (Οκτώβριος 2009 – Απρίλιος 2010). Τα ερευνητικά ερωτήματα της συγκεκριμένης έρευνας άπτονται ζητημάτων της διεθνούς εικόνας ενός κράτους και των ποιοτικών συνιστωσών της, της σχέσης ανάμεσα στην δυναμική του αντικειμενικού γεγονότος της κρίσης και του επικοινωνιακού γεγονότος της εθνικής εικόνας, καθώς και του ρόλου των μηχανισμών παραγωγής της ειδησεογραφίας στην προβαλλόμενη διεθνή εικόνα του κράτους. Κατά συνέπεια, η προβληματική συνιστά σε θεωρητικό επίπεδο σημείο συνάντησης της Επιστήμης της Επικοινωνίας και των Διεθνών Σχέσεων. Ως μεθοδολογική προσέγγιση εφαρμόστηκε η ποσοτική ανάλυση περιεχομένου, με την υλοποίηση πρωτότυπου μεθοδολογικού, ερευνητικού εργαλείου ειδικά προσαρμοσμένου στις ανάγκες της συγκεκριμένης έρευνας. Ως δείγμα προς διερεύνηση επελέγησαν τα δημοσιεύματα τεσσάρων συνολικά ξένων εφημερίδων (δύο γερμανικών και δύο αμερικανικών), με βασικά κριτήρια την εθνική προέλευση (Γερμανία και ΗΠΑ). Μέσω στατιστικής (περιγραφικής και αναλυτικής) επεξεργασίας των ερευνητικών ευρημάτων αναδεικνύονται τα συμπεράσματα αναφορικά με το ποια είναι τελικώς η προβαλλόμενη εικόνα της Ελλάδας από τα συγκεκριμένα ΜΜΕ, στο πλαίσιο της πρώτης φάσης της οικονομικής κρίσης. Διαπιστώνεται ο χειρισμός της παραμέτρου της αξιοπιστίας της Ελλάδας, της προαγωγής ή μη μιας εικόνας άδικου θύματος, καθώς και ο βαθμός επίδρασης του εθνοκεντρισμού στον τρόπο ειδησεογραφικής κάλυψης του θέματος από ΜΜΕ που προέρχονται από και λειτουργούν σε διαφορετικό εθνικό πλαίσιο.