Οι επιπτώσεις της σημερινής χρηματοοικονομικής κρίσης στη ναυτιλία
Master Thesis
Συγγραφέας
Βαλαβάνης, Βασίλειος
Ημερομηνία
2012-03-26Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Οικονομικές κρίσεις ; Ναύλωση και ναύλος ; Ναυτιλιακή οικονομική ; Ναυτιλία -- Οικονομία -- Ελλάδα ; Ναυτιλιακά δάνειαΠερίληψη
Στο πρώτο κεφάλαιο της παρούσας εργασίας γίνεται λόγος για την μεγάλη σημερινή κρίση που δεν είναι απλώς μια βαθιά χρηματοπιστωτική κρίση αλλά η απαρχή μιας νέα εποχής που σηματοδοτεί το τέλος της «ελευθερίας» των αγορών και την ανάγκη ύπαρξης κρατικού παρεμβατισμού προκειμένου να διασωθεί το χρηματοπιστωτικό σύστημα. Στο επόμενο κεφάλαιο γίνεται προσπάθεια επισκόπησης της παγκόσμιας οικονομίας και του ρυθμού ανάπτυξης καθώς και πως οδηγηθήκαμε από τα subprime mortgage market στο κλονισμό της εμπιστοσύνης για δυνατότητα εξόφλησής τους προκαλώντας γενικότερη αναταραχή στις χρηματοπιστωτικές αγορές. Στο ίδιο κεφάλαιο εξετάζονται οι παράγοντες διάδοσης της κρίσης. Στο τρίτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η επισκόπηση της ναυτιλιακής αγοράς, αναλύοντας τις έντονες και γρήγορες διακυμάνσεις της αγοραίας αξίας ενός πλοίου κατά αρκετά εκατομμύρια δολάρια μέσα σε χρονικό διάστημα λίγων μηνών. Επίσης μέσα από την ανάλυση των προσδιοριστικών παραγόντων ζήτησης και προσφοράς χωρητικότητας θαλάσσιων μεταφορών γίνεται πρόβλεψη για την πορεία της ναυλαγοράς τόσο για το χήδιν ξηρό φορτίο όσο και για τα πετρελαιοφόρα. Επιπροσθέτως, το επόμενο κεφάλαιο συνοψίζει πέντε προσαρμοστικούς παράγοντες της βιομηχανίας στην κρίση. Αναλυτικότερα, η βιομηχανία μπορεί να σταματήσει αμέσως την παραγγελία νέων πλοίων, δεύτερον, να διαλύσει πλοία, τρίτον, σε κάποιο βαθμό, να τερματίσει ή να αναβάλει τις υπάρχουσες παραγγελίες στα ναυπηγεία, τέταρτον, τα σκάφη μπορούν επιβραδύνουν, μειώνοντας έτσι την πραγματική δυνατότητα του υπάρχοντα στόλου και τέλος, η βιομηχανία μπορεί να αποσύρει προσωρινά υπάρχουσα χωρητικότητα. Το πέμπτο κεφάλαιο αναφέρεται στην κυκλικότητα της αγοράς και τους ναυτιλιακούς κύκλους κατά την διάρκεια της κρίσης. Η ύφεση στο εμπόριο έχει άμεσα οδήγησει σε ραγδαία πτώση της ζήτησης για μεταφορές και συναφείς υπηρεσίες. Στο τελευταίο κεφάλαιο γίνεται παρουσίαση όλων των μεθόδων εξεύρεσης κεφαλαίων. Τέλος, γίνεται αναλυτική αναφορά στις προϋποθέσεις χορήγησης ναυτιλιακών δανείων.