Η προσαρμοστικότητα της σύγχρονης αγοράς στις επιταγές της βιώσιμης ανάπτυξης
Master Thesis
Author
Λουπάση, Χάρις-Αριάδνη
Date
2011-10-14View/ Open
Abstract
Η εργασία παρουσιάζει τις τάσεις που εκδηλώνονται σχετικά με την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος τόσο από την πλευρά των καταναλωτών, όσο και των επιχειρήσεων. Στο 1ο Κεφάλαιο αναφέρεται η προσπάθεια που καταβάλλεται από τους οικονομικούς φορείς κάθε κοινωνίας, με στόχο την αντιμετώπιση του φλέγοντος ζητήματος της οικολογικής καταστροφής. Στο 2ο Κεφάλαιο παρουσιάζονται οι κυριότεροι παράγοντες που επηρεάζουν την απόφαση των καταναλωτών να προβούν στην αγορά «πράσινων» προϊόντων. Στο 3ο Κεφάλαιο, παρουσιάζονται χρονολογικά οι τάσεις που επικρατούσαν από τη δεκαετία του ’60 μέχρι του 2000 και καθορίζοντας την πορεία της «πράσινης» αγοράς και της ανταπόκρισης των καταναλωτών. Στο 4ο Κεφάλαιο αναφέρονται οι παράγοντες που δυσχεραίνουν την ήδη τεταμένη κατάσταση του πλανήτη. Στο 5ο Κεφάλαιο, αναλύονται ορισμένες συχνά απαντώμενες έννοιες της Βιώσιμης Ανάπτυξης, της Οικο-καινοτομίας, της Ανάλυσης Κύκλου Ζωής Προϊόντος, του Green Marketing, της Περιβαλλοντικής Διαχείρισης και Πιστοποίησης και των Οικολογικών σημάτων ενώ στο 6ο Κεφάλαιο, απαριθμώνται τα κίνητρα που προσφέρονται για να ασπαστούν ακόμα περισσότερες επιχειρήσεις τις αρχές της προστασίας του περιβάλλοντος και της «πράσινης» ανάπτυξης. Στο 7ο Κεφάλαιο αναλύεται ο όρος «Greenwashing», που χρησιμοποιείται για το χαρακτηρισμό των κινήσεων των επιχειρήσεων που έχουν σαν στόχο την παραπλάνηση του κοινού. Στο 8ο Κεφάλαιο παρουσιάζονται οι πρακτικές των «πράσινων» επιχειρήσεων και στο 9ο Κεφάλαιο, προσδιορίζονται οι συνήθειες και απόψεις καταναλωτών όσον αφορά στη μεταστροφή των σύγχρονων επιχειρήσεων προς μία περιβαλλοντικά φιλικότερη πολιτική. Στο 10ο και τελευταίο Κεφάλαιο παρουσιάζονται τα συμπεράσματα της έρευνας που διεξήχθη, ενώ σε δύο παραρτήματα παρατίθεται το ερωτηματολόγιο της έρευνας και τα διαγράμματα ορισμένων ερωτήσεων της έρευνας του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.