Αξιοποίηση δεικτών ανάλυσης διαδραστικότητας σε περιβάλλοντα ηλεκτρονικής μάθησης για την αξιολόγηση της επίδοσης των εκπαιδευόμενων
Doctoral Thesis
Συγγραφέας
Πετροπούλου, Ουρανία Χ.
Ημερομηνία
2011-07-14Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Εκπαίδευση από απόσταση ; Εκπαίδευση -- Αξιολόγηση ; Εκπαίδευση -- Πληροφορική ; Εκπαιδευτική τεχνολογία ; Αξιολόγηση και βαθμολογία (Εκπαίδευση)Περίληψη
Η παρούσα διδακτορική διατριβή ασχολείται με το ερευνητικό αντικείμενο της αξιολόγησης της επίδοσης των εκπαιδευόμενων σε περιβάλλοντα ηλεκτρονικής μάθησης το οποίο σήμερα στο κατώφλι του 21ου αιώνα αποτελεί ένα σημαντικό σύγχρονο ζήτημα προβληματισμού και έρευνας της εκπαιδευτικής και ακαδημαϊκής κοινότητας. Τις τελευταίες δεκαετίες έχουν εντατικοποιηθεί οι προσπάθειες προσαρμογής-εναρμόνισης των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών στις σύγχρονες μαθησιακές στρατηγικές και αξιοποίησης των δυνατοτήτων των τεχνολογιών ηλεκτρονικής μάθησης σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Παρουσιάστηκε έτσι η ανάγκη για νέες τεχνικές αξιολόγησης της επίδοσης των εκπαιδευόμενων στα περιβάλλοντα αυτά ηλεκτρονικής μάθησης, ικανών να υποστηρίξουν αποτελεσματικά τον εκπαιδευτικό να αξιολογήσει ολιστικά τόσο τα προϊόντα της μάθησης όσο και την ίδια τη σύνθετη διαδικασία μάθησης που διαφέρει από τον παραδοσιακό τρόπο. Η ανάγκη αυτή αποτέλεσε το κίνητρο της δημιουργίας της προτεινόμενης στη διδακτορική αυτή διατριβή τεχνικής αξιολόγησης της επίδοσης των εκπαιδευόμενων σε περιβάλλοντα ηλεκτρονικής μάθησης. Υιοθετώντας τις βασικές αρχές που διέπουν τη σύγχρονη θεώρηση για την αξιολόγηση της επίδοσης, η πρόταση μας εδράζεται στην ιδέα συγκερασμού της δυναμικής -των ρουμπρικών και των δεικτών ανάλυσης διαδραστικότητας- και στην ανάπτυξη μιας νέας τεχνικής που συνδυάζει τη συστηματοποιημένη και δομημένη αξιοποίηση των δεικτών ανάλυσης διαδραστικότητας υπό το πρίσμα μιας καλής, εύχρηστης και ευρέως διαδεδομένης –στην εκπαιδευτική κοινότητα- πρακτικής αξιολόγησης της επίδοσης των εκπαιδευόμενων, των ρουμπρικών. Η προτεινόμενη τεχνική ονομάζεται «Εμπλουτισμένες Ρουμπρίκες (ΕΡ) με Δείκτες Ανάλυσης Διαδραστικότητας» και αποσκοπεί να βοηθήσει ουσιαστικά τους εκπαιδευτικούς -που εφαρμόζουν στην καθημερινή εκπαιδευτική πρακτική διαδικτυακά διαδραστικά σενάρια μάθησης- με δομημένο, απλό και κατανοητό τρόπο: α) να αξιολογήσουν ποσοτικά και ποιοτικά τόσο τα προϊόντα της μάθησης (ατομικά-ομαδικά παραδοτέα που παράγουν οι εκπαιδευόμενοι), όσο και το ευρύ φάσμα της διαδραστικότητας (μεταξύ των εκπαιδευόμενων, μεταξύ εκπαιδευόμενων και εκπαιδευτικών και μεταξύ εκπαιδευόμενων και υλικού) που αναπτύσσεται σε όλες τις φάσεις ανάπτυξης των σύνθετων διαδραστικών σεναρίων, β) να συνυπολογίζουν (προσμετρούν) συνδυαστικά το διαφοροποιητικό αποτέλεσμα της επίδοσης των εκπαιδευόμενων ανά δείκτη διαδραστικότητας και ανά φάση της συνεργατικής στρατηγικής που εφαρμόζουν κάθε φορά και γ) να το αποτυπώνουν στην τελική βαθμολογία, διασφαλίζοντας την εξαγωγή όσο το δυνατόν πιο λεπτομερών και με μεγαλύτερη πληρότητα και ακρίβεια αποτελεσμάτων.