Η συναισθηματική νοημοσύνη ως παράγοντας διαμόρφωσης και υλοποίησης μιας αποτελεσματικής στρατηγικής
Master Thesis
Author
Μανωλάκη, Σοφία Γ.
Date
2011-03-28View/ Open
Subject
Στρατηγικός σχεδιασμός ; Συναισθηματική νοημοσύνη ; ΗγεσίαAbstract
Στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στον όρο στρατηγική, ξεκινώντας με την έννοια και τη σημασία της στρατηγικής για τις επιχειρήσεις. Στη συνέχεια ακολουθεί η λεπτομερής ανάλυση του εξωτερικού περιβάλλοντος της επιχείρησης (μακρο-περιβάλλον ή γενικευμένο και μικρο-περιβάλλον ή άμεσο), καθώς και του εσωτερικού περιβάλλοντος. Το συγκεκριμένο κεφάλαιο κλείνει με τη μελέτη της έννοιας του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Στο δεύτερο κεφάλαιο εξετάζεται η έννοια της ηγεσίας, παρατίθενται τα κυριότερα ηγετικά στυλ, παρουσιάζονται τα βασικά σημεία των σημαντικότερων θεωρητικών υποδειγμάτων και γίνεται διάκριση μεταξύ των εννοιών «ηγέτης» και «μάνατζερ». Στο τρίτο κεφάλαιο ακολουθεί η ανάλυση του όρου της συναισθηματικής νοημοσύνης. Γίνεται μια σύντομη ιστορική αναδρομή και παράθεση ορισμών από επιστήμονες που εντρύφησαν στο συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο. Σε αυτό το σημείο θεωρείται ουσιώδης η αντιπαράθεση των εννοιών του δείκτη νοημοσύνης (IQ) και της συναισθηματικής νοημοσύνης (EQ). Τέλος, αναπτύσσεται το θέμα της εκμάθησης και βελτίωσης της συναισθηματικής νοημοσύνης, καθώς και των εργαλείων μέτρησης που χρησιμοποιούνται. Στο τελευταίο κεφάλαιο επιχειρείται ο συνδυασμός των παραπάνω εννοιών, δηλαδή η συμβολή της συναισθηματικής νοημοσύνης στην ηγεσία για την επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και μιας αποτελεσματικής στρατηγικής. Σε αυτό το κεφάλαιο κρίνεται αναγκαία η σύνδεση της συναισθηματικής νοημοσύνης με τη Διοίκηση Ολικής Ποιότητας και το κριτήριο Ηγεσία (EFQM). Στο τέλος του κεφαλαίου παρατίθενται τρεις μελέτες περιπτώσεων για την πληρέστερη παρουσίαση και τεκμηρίωση των παραπάνω σημείων.