Belt and Road Initiative (BRI) and Chinese investments in european ports
Η πρωτοβουλία «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» (Belt and Road Initiative - BRI) και Κινεζικές Επενδύσεις σε ευρωπαϊκά λιμάνια
Master Thesis
Συγγραφέας
Stampoliou, Marina
Σταμπολίου, Μαρίνα
Ημερομηνία
2025-11Επιβλέπων
Pallis, AthanasiosΠάλλης, Αθανάσιος
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Πρωτοβουλία «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» (BRI) ; Κινεζικές επενδύσεις ; Λιμάνι Πειραιά ; COSCO ; Ευρωπαϊκά λιμάνια ; Άμεσες ξένες επενδύσεις ; Διακυβέρνηση λιμένων ; Κρατικές επιχειρήσεις ; Κόμβοι μεταφόρτωσηςΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εξετάζει τις κινεζικές επενδυτικές δραστηριότητες σε ευρωπαϊκές λιμενικές εγκαταστάσεις, μέσα από τη μελέτη της περίπτωσης του Λιμανιού του Πειραιά στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» (BRI). Η μελέτη αναλύει τη διαδικασία απόκτησης του λιμένα από την COSCO, από τη σύμβαση παραχώρησης του 2009 έως την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου το 2016, μέσω μιας διπλής προσέγγισης: εννοιολογικής ανάλυσης και εμπειρικής διερεύνησης των λειτουργικών επιδόσεων, της δομής διακυβέρνησης και των αλλαγών στη θέση του λιμένα στα διεθνή δίκτυα.
Η έρευνα αξιολογεί τη λειτουργική επίδοση, τις μεταβολές στη διακυβέρνηση και τη δικτυακή θέση του λιμένα μέσα από συνδυασμό βιβλιογραφικής ανασκόπησης, ποσοτικής ανάλυσης δεδομένων και συγκριτικών μελετών με άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η εμπλοκή της COSCO στον Πειραιά οδήγησε σε σημαντικές βελτιώσεις στις επιδόσεις και καθιέρωσε το λιμάνι ως κορυφαίο διαμετακομιστικό κόμβο της Μεσογείου.
Ωστόσο, η κάθετη ολοκλήρωση του λιμένα, η ρυθμιστική εποπτεία και η στρατηγική εξάρτηση αναδείχθηκαν ως κρίσιμα ζητήματα μετά την ανάληψη του ελέγχου από την COSCO. Η έρευνα συνεισφέρει νέα γνώση σχετικά με τις επενδύσεις πολυεθνικών κρατικών επιχειρήσεων, τη λιμενική διακυβέρνηση και τον τρόπο με τον οποίο η Ευρώπη διαχειρίζεται τον ξένο έλεγχο κρίσιμων υποδομών.

