Στρατηγική ανάλυση οικογενειακής επιχείρησης : μελέτη περίπτωσης

View/ Open
Keywords
Στρατηγικό μάνατζμεντ ; Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ; Οικογενειακή επιχείρηση ; Ξενοδοχειακός κλάδος ; Τουρισμός ; ΡόδοςAbstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία σκοπό έχει να ασχοληθεί με τη σημασία του Στρατηγικού Μάνατζμεντ και πως αυτό ενσωματώνεται σε μια οικογενειακή επιχείρηση στη Ρόδο. Σε ένα πολυτάραχο και μεταβαλλόμενο περιβάλλον, η στρατηγική δεν είναι απλά ένα εργαλείο διοίκησης, αλλά είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι της επιχείρησης που την βοηθά στην λήψη αποφάσεων, στην χαρτογράφηση αποφάσεων και στην δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Στο πρώτο μέρος, αναλύονται οι έννοιες της στρατηγικής, οι δύο κύριες αναλύσεις SWOT και PEST, το υπόδειγμα του Porter αλλά και οι φάσεις στρατηγικής.
Το δεύτερο κεφάλαιο επικεντρώνεται στην έννοια, τα χαρακτηριστικά και τη σημασία των οικογενειακών επιχειρήσεων, με στόχο την κατανόηση του όρου αλλά και της θέσης που κατέχουν στην ελληνική οικονομία. Αρχικά, παρατίθεται ο ορισμός της οικογενειακής επιχείρησης και παρουσιάζεται η ιστορική της εξέλιξη, οι οποίες είναι από τις πρώτες μορφές στον ξενοδοχειακό τομέα και έχει και στον πυρήνα της οικογένειας. Στη συνέχεια, εξετάζονται τα βασικά χαρακτηριστικά των οικογενειακών επιχειρήσεων, η δομή τους αλλά και το Μοντέλο των Τριών Κύκλων, που αναδεικνύει τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ οικογένειας, ιδιοκτησίας και διοίκησης. Αναφέρεται, ακόμη, η οικονομική σημασία στην Ελλάδα, όπου αποτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό των επιχειρήσεων και συνεισφέρουν καταλυτικά στο ΑΕΠ, την απασχόληση του προσωπικού και την τοπική ανάπτυξη του νησιού. Ακόμη, γίνεται η αναφορά στην χρήση της οικογενειακής προϊστορίας ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα αλλά και τα κύρια στοιχεία από τα οποία εξαρτάται η επιβίωση μιας μικρής οικογενειακής επιχείρησης.
Στο τρίτο κεφάλαιο περιγράφεται η σημασία του τουρισμού για την οικονομία. Η Ελλάδα, συγκαταλέγεται σε έναν από τους κορυφαίους διεθνείς προορισμούς, με γεωγραφικό και φυσικό πλούτο , με τον τουριστικό τομέα να παίζει καταλυτικό ρόλο στην αναβάθμιση της ταξιδιωτικής εμπειρίας του πελάτη. Η Ρόδος αναδεικνύεται σε έναν από τους σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς της χώρας. Η πολιτιστική και ιστορική της κληρονομιά, οι σύγχρονες και τεχνολογικά ανεπτυγμένες υποδομές, αλλά και η ποικιλία τουριστικών προϊόντων πράγμα που καθιστά το νησί ελκυστικό τόσο στο μαζικό όσο και στον εναλλακτικό τουρισμό. Στόχος, λοιπόν του κεφαλαίου αυτού είναι η διεύρυνση της συμβολής του τουρισμού και της ξενοδοχειακής δραστηριότητας στην ελληνική οικονομία και ειδικότερα στη Ρόδο, αλλά και η αποκρυπτογράφηση στρατηγικών για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη και την ενίσχυση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.
Στο τέταρτο και τελευταίο κεφάλαιο της παρούσας διπλωματικής, παρουσιάζεται ως μελέτη περίπτωσης η οικογενειακή επιχείρηση Aphrodite Apartments στο νησί της Ρόδου αναλύοντας τη στρατηγική της θέση, τις προκλήσεις αλλά και τις προοπτικές ανάπτυξης. Στόχος είναι η ανάλυση της στρατηγικής του θέσης στην αγορά, των δυνατοτήτων και αδυναμιών της, όπως και τη διερεύνηση προοπτικών ανάπτυξης μέσα από τα εργαλεία του μάρκετινγκ. Η στρατηγική τοποθεσία, η προσωπική εξυπηρέτηση και η επαναλαμβανόμενη πελατεία αποτελούν βασικά πλεονεκτήματα, ενώ η εποχικότητα και η περιορισμένη ψηφιακή ύπαρξη δίνονται ως αδυναμίες. Μέσω των εργαλείων SWOT, PEST, Porter προβάλλεται η ανερχόμενη τουριστική ζήτηση αλλά και απειλές από έναν έντονο ανταγωνισμό και μια πίεση στον οικονομικό τομέα. Καλείται βέβαια να ισορροπήσει ανάμεσα στην παράδοση και καινοτομία, σε συνάρτηση με την τριβή που υπάρχει ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας.


