e-Course : ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτορρύθμισης και αυτοελέγχου σε μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης : ένα case για την καλλιέργεια υγιεινών διατροφικών συνηθειών
e-Course : developing self-regulation and self-control skills in primary school students : a case study on promoting healthy eating habits

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Αυτορρυθμιζόμενη μάθηση ; SRL ; Αυτοέλεγχος ; Project-based learning ; PjBL ; STEAM εκπαίδευση ; Παιχνιδοποίηση ; Τεχνητή νοημοσύνη ; Εκπαίδευση ; Αγωγή υγείας ; Ψηφιακό μάθημα ; e-Course ; Διατροφική εκπαίδευσηΠερίληψη
Σε μια εποχή όπου η πληθώρα ανθυγιεινών διατροφικών επιλογών είναι άμεσα
προσβάσιμη, οι παραδοσιακές εκπαιδευτικές προσεγγίσεις συχνά
αποδεικνύονται ανεπαρκείς στο να εξοπλίσουν τους μαθητές με τις απαραίτητες
δεξιότητες ζωής, όπως η αυτορρύθμιση και ο αυτοέλεγχος.
Για την κάλυψη αυτού του κενού, στην παρούσα διπλωματική εργασία,
σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε ένα καινοτόμο ψηφιακό μάθημα (e-course) για
μαθητές Γ΄ Δημοτικού, το οποίο θεμελιώνεται παιδαγωγικά στη θεωρία της
Αυτορρυθμιζόμενης Μάθησης (SRL) του Zimmerman. Οι ενότητες και οι
δραστηριότητες του μαθήματος διαρθρώνονται με βάση τις τρεις φάσεις του
μοντέλου: τη φάση της Προνοητικότητας, της Εκτέλεσης και του
Αυτοαναστοχασμού.
Με στόχο την ενίσχυση της εμπλοκής των μαθητών και τη διασφάλιση μιας
ολιστικής μαθησιακής εμπειρίας, το πλαίσιο της SRL εμπλουτίζεται με σύγχρονες
παιδαγωγικές προσεγγίσεις. Η μεθοδολογία Project-Based Learning (PjBL)
αποτέλεσε τον οργανωτικό άξονα του σεναρίου, καθώς οι μαθητές εργάστηκαν
πάνω σε αυθεντικά projects που συνδέουν τη θεωρία με την πράξη.
Αναλυτικότερα, η μεθοδολογία STEAM αξιοποιείται για τη διεπιστημονική
διερεύνηση των διατροφικών εννοιών, τεχνικές παιχνιδοποίησης ενισχύουν την
εσωτερική κοινοποίηση και την ενεργητική εμπλοκή, ενώ ένας ψηφιακός
βοηθός Τεχνητής Νοημοσύνης (AI avatar) παρέχει εξατομικευμένη
ανατροφοδότηση, υποστηρίζοντας άμεσα τον κύκλο της αυτορρύθμισης.
Η παρούσα εργασία αποτελεί μια πρόταση σχεδιασμού και δεν περιλαμβάνει την
εφαρμογή και αξιολόγηση της παρέμβασης σε μαθητικό πληθυσμό. Ωστόσο,
παρουσιάζεται ένα πλήρες μεθοδολογικό πλαίσιο για τη μελλοντική αξιολόγηση
της αποτελεσματικότητας του e-course. Για τη διερεύνηση της επίδρασης του
μαθήματος στις δεξιότητες αυτορρύθμισης, προτείνεται η χρήση
ερωτηματολογίων προ-ελέγχου και μετά-ελέγχου, ενώ για την αποτίμηση των
έργων των μαθητών προτείνονται ρουμπρίκες αξιολόγησης.
Η συμβολή, λοιπόν, της συγκεκριμένης μελέτης επικεντρώνεται στη δημιουργία
ενός νέου, ολοκληρωμένου παιδαγωγικού πλαισίου που συνδυάζει οργανικά τη
θεωρία της Αυτορρυθμιζόμενης Μάθησης, με τις σύγχρονες προσεγγίσεις
STEAM, Παιχνιδοποίησης και Τεχνητής Νοημοσύνης. Κυρίως, η εργασία
προσφέρει ένα πρακτικό και θεωρητικά τεκμηριωμένο εκπαιδευτικό εργαλείο
για την προαγωγή της αγωγής υγείας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.


