Βιώσιμη ανάπτυξη και το φαινόμενο της πράσινης παραπλάνησης (Greenwashing) απο τη σκοπία του καταναλωτή
Sustainable development and the phenomenon of greenwashing from a consumer perspective

Master Thesis
Συγγραφέας
Μπρατσιώτης, Δημήτριος - Αλέξανδρος
Ημερομηνία
2025Επιβλέπων
Μπαλαφούτης, ΑθανάσιοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Greenwashing ; Πράσινη επιχειρηματικότητα ; Πράσινη παραπλάνηση ; Βιώσιμη ανάπτυξη ; Πράσινες ετικέτεςΠερίληψη
Η ιδέα της βιώσιμης ανάπτυξης έχει προσελκύσει όλο και μεγαλύτερη προσοχή
καθώς τα περιβαλλοντικά, κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα του κόσμου
επιδεινώνονται. Εξετάζοντας τους ορισμούς, τα πλαίσια και την εξέλιξη της βιώσιμης
ανάπτυξης με την πάροδο του χρόνου, η παρούσα διατριβή διερευνά τις βασικές
αρχές της οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής βιωσιμότητας. Το ζήτημα
του «πράσινου ξεπλύματος» - επιχειρησιακές τακτικές που προβάλλουν
υπερβολικούς ισχυρισμούς περί περιβαλλοντικής υπευθυνότητας - αποτελεί μείζονα
τομέα ανησυχίας. Το πράσινο ξέπλυμα εξαπατά τους καταναλωτές που ενδιαφέρονται
για το περιβάλλον και τελικά θέτει σε κίνδυνο τις πρωτοβουλίες για την αειφορία.
Προκειμένου να αξιολογηθούν οι αντιλήψεις του κοινού σχετικά με το «πράσινο
ξέπλυμα», συμπεριλαμβανομένης της ευαισθητοποίησης, της στάσης των
καταναλωτών απέναντι στους ισχυρισμούς εταιρικής βιωσιμότητας και της πίστης
στα οικολογικά σήματα, η μελέτη χρησιμοποιεί εμπειρικά δεδομένα και ανασκόπηση
της βιβλιογραφίας. Τα αποτελέσματα υποδεικνύουν κενά γνώσης και τάσεις
συμπεριφοράς που επηρεάζουν τον τρόπο λήψης αποφάσεων από τους καταναλωτές.
Η παρούσα διατριβή επιδιώκει να καλύψει αυτά τα κενά προκειμένου να αυξηθεί η
διαφάνεια των περιβαλλοντικών ισχυρισμών, η υπευθυνότητα των επιχειρήσεων και
να υποστηριχθεί ένα πραγματικά βιώσιμο οικονομικό μοντέλο. Για να δημιουργηθεί
μια αγορά όπου οι καταναλωτές θα μπορούν να λαμβάνουν αποφάσεις με γνώση και
οικολογική συνείδηση, πρέπει να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο του «πράσινου
ξεπλύματος».