Επισκόπηση ψηφιακών εργαλείων για την υποστήριξη της ειδικής αγωγής στα πλαίσια της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης
Overview of digital tools supporting special education
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Assistive technology ; Digital tools ; Suitability assessment ; Autism ; Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) ; Specific learning difficultiesΠερίληψη
Η παρούσα εργασία αποσκοπεί στη διερεύνηση και αξιολόγηση ψηφιακών εργαλείων που έχουν σχεδιαστεί για να υποστηρίξουν μαθητές με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες ή Αναπηρίες (Ε.Ε.Α./Α.). Η έρευνα εστιάζει σε τρεις περιπτώσεις Ειδικής Αγωγής (ΕΑ), τον Αυτισμό, τη Διάσπαση Ελλειμματικής Προσοχής ή Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ) και τις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (ΕΜΔ), προσδιορίζοντας τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες που εμφανίζει η κάθε κατηγορία. Επικεντρώνεται στην ποιοτική αξιολόγηση των εργαλείων βάσει κριτηρίων όπως η προσβασιμότητα, η διεπαφή, οι δυνατότητες προσαρμογής, η ελεύθερη εγκατάσταση, η υποστήριξη της ελληνικής γλώσσας κ.α. Μέσω της συγκριτικής ανάλυσης, εντοπίζονται πλεονεκτήματα και ελλείψεις των εργαλείων, αναδεικνύοντας την ανάγκη προσαρμογής τους ή της ανάπτυξης νέων για την καλύτερη υποστήριξη των ιδιαίτερων αναγκών των Ελλήνων μαθητών.
Διαπιστώνεται ότι η εύρεση κατάλληλων λογισμικών για την Ειδική Αγωγή (ΕΑ) παρουσιάζει σημαντικές δυσκολίες λόγω διαφόρων παραγόντων. Ορισμένοι από αυτούς περιλαμβάνουν το υπερβολικό κόστος εγκατάστασης, την έλλειψη υποστήριξης της ελληνικής γλώσσας, την μη διαθεσιμότητα και τις ακατάλληλες ή περιορισμένες προδιαγραφές που ικανοποιούν τις ανάγκες της Ειδικής Αγωγής. Αυτοί αποτέλεσαν τους βασικούς περιορισμούς της έρευνας, αναδεικνύοντας την ανάγκη για περαιτέρω μελέτη.
Παράλληλα, επισημαίνεται η σημασία της σωστής επιλογής ψηφιακού εργαλείου, που πληροί τα απαραίτητα κριτήρια και ανταποκρίνεται στις ατομικές ανάγκες και χαρακτηριστικά του μαθητή με Ε.Ε.Α./Α., ώστε να διασφαλιστεί ότι η τεχνολογική υποστήριξη που παρέχεται, εφαρμόζεται αποτελεσματικά και με επιτυχία. Έτσι, καθίσταται πιο ευχάριστο το περιβάλλον εκπαίδευσης και πιο παραγωγική η διαδικασία μάθησης, καθώς υποστηρίζονται οι αδυναμίες και ενισχύονται τα δυνατά σημεία κάθε μαθητή. Τέλος, συμπεραίνεται ότι τα υποστηρικτικά ψηφιακά εργαλεία έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν τη καθημερινή ζωή αυτών των μαθητών, ιδιαίτερα όταν η επιλογή τους είναι αποτέλεσμα συνεργασίας ειδικών παιδαγωγών, γονέων και του ίδιου του παιδιού.