Ανάπτυξη διαπροσωπικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων στην επίλυση συγκρούσεων μέσω προσομοιώσεων με τεχνητή νοημοσύνη : μια καινοτόμος προσέγγιση στη σχολική συμβουλευτική
Development of interpersonal and communication skills in conflict resolution through AI simulations : an innovative approach to school counselling
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Διαπροσωπικές δεξιότητες ; Επικοινωνιακές δεξιότητες ; Σχολικοί σύμβουλοι ; Επίλυση συγκρούσεων ; Τεχνητή νοημοσύνη ; AI ; Συναισθηματική νοημοσύνη ; Κοινωνική μάθηση ; Διεκδικητικότητα ; ΠροσομοιώσειςΠερίληψη
Η παρούσα Διπλωματική εργασία πραγματεύεται την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου εκπαιδευτικού προγράμματος, e-course, το οποίο στοχεύει στην βελτίωση των Διαπροσωπικών και Επικοινωνιακών Δεξιοτήτων για την αποτελεσματική διαχείριση και επίλυση συγκρούσεων στην Σχολική Συμβουλευτική και απευθύνεται σε Ειδικούς Ψυχικής Υγείας, όπως Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς και Συμβούλους Ψυχικής Υγείας. Μέσω της παρούσας εργασίας προτείνεται μία καινοτόμος προσέγγιση γύρω από την εκμάθηση δεξιοτήτων στην Σχολική Συμβουλευτική, η ενσωμάτωση προσομοιώσεων με Τεχνητή Νοημοσύνη. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα παρέχει στους συμμετέχοντες εξάσκηση, στο θεωρητικό υπόβαθρο που θα αποκομίσουν, σε πραγματικές συνθήκες διαχείρισης συγκρούσεων μέσα από ένα ασφαλέστερο και ελεγχόμενο περιβάλλον.
Στο δεύτερο κεφάλαιο της εργασίας, παρουσιάζεται η θεωρητική θεμελίωση αυτής, η οποία στηρίζεται στην θεωρία της Συναισθηματικής Νοημοσύνης, της Κοινωνικής Μάθησης καθώς και στην θεωρία της Διεκδικητικότητας. Οι θεωρίες αυτές, υπογραμμίζουν τη σημασία των Διαπροσωπικών και Επικοινωνιακών Δεξιοτήτων στην επίλυση συγκρούσεων. Επιπλέον, γίνεται αναφορά στις Διαπροσωπικές και Επικοινωνιακές Δεξιότητες καθώς και στις σύγχρονες προκλήσεις της Σχολικής Συμβουλευτικής και στην χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης ως εργαλείο εκμάθησης. Ακόμα, παρουσιάζεται το εκπαιδευτικό υπόβαθρο με βάση το οποίο δημιουργήθηκε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Στο τρίτο κεφάλαιο, πραγματοποιείται μία εκτενής παρουσίαση του εκπαιδευτικού σχεδιασμού του προγράμματος καθώς και τα ερευνητικά και ψηφιακά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν. Στο τέταρτο κεφάλαιο, επιδιώκεται να αξιολογηθεί μέσω ρουμπρίκας αξιολόγησης, η αποτελεσματικότητα του e-course στη βελτίωση των Διαπροσωπικών και Επικοινωνιακών Δεξιοτήτων με τη χρήση προσομοιώσεων με Τεχνητή Νοημοσύνη, καθώς και η αποτελεσματικότητα στη παραμετροποίηση της πλατφόρμας Wix για να υποστηρίξει τις προσομοιώσεις. Τα αποτελέσματα της έρευνας φανερώνουν ότι η ενσωμάτωση προσομοιώσεων επηρεάζει σημαντικά την ανάπτυξη των δεξιοτήτων των συμμετεχόντων και η παραμετροποίηση στην πλατφόρμα πραγματοποιείται σε έναν ικανοποιητικό βαθμό. Τέλος, προτείνεται περαιτέρω έρευνα στον συγκεκριμένο τομέα, καθώς και ευρύτερη εφαρμογή των αποτελεσμάτων για την γενίκευση αυτών.