Ανάλυση του κλάδου του κρέατος στην Ελλάδα κατά το υπόδειγμα του M. Porter

Master Thesis
Author
Βλαχοστεργίου, Χριστίνα Κ.
Date
2007-07-17View/ Open
Abstract
Η παρούσα εργασία αποσκοπεί στο να αναλύσει τον κλάδο του κρέατος. Για αυτόν τον σκοπό η εργασία χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο μεν πρώτο μέρος παρουσιάζονται και αναλύονται στοιχεία της αγοράς κρέατος στην Ελλάδα, στο δε δεύτερο μέρος επιχειρείται η ανάλυση με βάση το θεωρητικό μοντέλο του Μ. Porter. Πιο συγκεκριμένα, το πρώτο μέρος της εργασίας περιλαμβάνει τέσσερα κεφάλαια. Το πρώτο κεφάλαιο εισάγει τον αναγνώστη στο εξεταζόμενο προϊόν και κλάδο. Στα δύο επόμενα επιχειρείται η παρουσίαση των στοιχείων που καθορίζουν τη ζήτηση και την προσφορά κρέατος στην Ελλάδα. Ο συγκερασμός ζήτησης και προσφοράς οδηγεί στο Κεφάλαιο τέσσερα, όπου αναλύεται διεξοδικά η εγχώρια αγορά κρέατος. Το δεύτερο μέρος έχει ως στόχο να αναλύσει τον κλάδο του κρέατος στην Ελλάδα σύμφωνα με το υπόδειγμα των πέντε δυνάμεων του ανταγωνισμού του M. Porter. Κάτω από αυτό το πρίσμα, παρατίθεται το θεωρητικό υπόβαθρο για την ανάλυση του γενικευμένου εξωτερικού περιβάλλοντος (PEST analysis), καθώς και για το ανταγωνιστικό περιβάλλον του κλάδου (υπόδειγμα Porter). Καθώς η μορφή και η δομή της αγοράς του κρέατος παρουσιάζει μεγάλη ετερογένεια, κρίνεται επιβεβλημένη η κατηγοριοποίηση των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του κρέατος και η δημιουργία στρατηγικών ομάδων (strategic groups), αφού πρώτα αναλυθεί η έννοια και η χρησιμότητα τους. Η δημιουργία στρατηγικών ομάδων θα μας οδηγήσει σε μία ομάδα επιχειρήσεων με κοινά χαρακτηριστικά και η οποία θα αποτελέσει το αντικείμενο ανάλυσης μας. Στο τελευταίο κεφάλαιο επιχειρείται η εξαγωγή κάποιων συμπερασμάτων και η υποβολή κάποιων προτάσεων, που αφορούν συνολικά όλο τον κλάδο και όχι μεμονωμένα την αναλυθείσα στρατηγική ομάδα.