Χρηματοοικονομική εκπαίδευση για παιδιά / μαθητές δημοτικού
Master Thesis
Συγγραφέας
Κυριανίδη - Νικολαΐδη, Δήμητρα
Ημερομηνία
2023-10-02Επιβλέπων
Φίλιππας, ΝικόλαοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Χρηματοοικονομική εκπαίδευση ; Χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός ; Μαθητές ; Πρωτοβάθμια εκπαίδευσηΠερίληψη
Αντικείμενο της παρούσας εργασίας συνιστά η έννοια της χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης. Με βάση τη διεθνή εμπειρία για τη χρηματοοικονομική εκπαίδευση στη σχολική ηλικία, είναι λιγοστά τα διαθέσιμα ερευνητικά δεδομένα για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, με τις υπάρχουσες μελέτες να τονίζουν πως η χρηματοοικονομική εκπαίδευση προσφέρει σημαντικά οφέλη στα παιδιά, ήδη από το δημοτικό σχολείο. Αναφορικά με το ζήτημα της χρηματοοικονομικής ικανότητας των μαθητών στην Ελλάδα,
οι αναφορές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι σχεδόν μηδενικές, παρά το γεγονός ότι το ζήτημα της χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης των μαθητών είναι επίκαιρο. Με άξονα τα ανωτέρω, σκοπός της παρούσας ερευνητικής διαδικασίας είναι η διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών και των γονέων/κηδεμόνων μαθητών και μαθητριών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα, σχετικά με τη χρηματοοικονομική παιδεία των παιδιών σε μικρές τάξεις του σχολείου. Η έρευνα είναι ποσοτική και το δείγμα αποτελείται από 126 εκπαιδευτικούς και 162 γονείς/κηδεμόνες. Η δειγματοληπτική διαδικασία που ακολουθήθηκε ήταν η μέθοδος της αναλογίας και της χιονοστιβάδας. Η έρευνα διενεργήθηκε ηλεκτρονικά με χρήση του Google Forms, τον Ιούνιο του 2023. Μέσα από την ανάλυση αποτυπώθηκαν οι απόψεις των εκπαιδευτικών και των γονέων/κηδεμόνων για την οικονομία και για τη χρηματοοικονομική εκπαίδευση των παιδιών σε μικρή ηλικία. Επίσης, διαπιστώθηκε πως υπάρχουν κάποιες διαφορές στις απόψεις των γονέων και των εκπαιδευτικών σχετικά με την χρηματοοικονομική εκπαίδευση των παιδιών. Η παρούσα ανάλυση ανέδειξε την ανάγκη να συζητούν, τόσο οι γονείς με τα παιδιά, όσο και οι εκπαιδευτικοί με τους μαθητές τους στην τάξη θέματα σχετικά με την οικονομία, μέσα από δράσεις που μπορούν να αυξήσουν το επίπεδο χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού των μαθητών, το οποίο δυστυχώς αξιολογείται ως μέτριο.