Το mentoring στην εκπαίδευση : απόψεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα
Master Thesis
Συγγραφέας
Μπακάλη, Δήμητρα
Ημερομηνία
2023-09Επιβλέπων
Κανάς, ΆγγελοςΧλέτσος, Θεολόγος - Μιχαήλ
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Mentoring ; Μετασχηματίζουσα μάθηση ; Εκπαίδευση ενηλίκωνΠερίληψη
Στο εκπαιδευτικό σύστημα, το mentoring είναι μια σύνθετη και πολυδιάστατη
διαδικασία καθοδήγησης και διδασκαλίας. Ένας μέντορας στην εκπαίδευση έχει
συγκεκριμένους σκοπούς και στόχους και πρέπει να έχει χαρακτηριστικά όπως είναι ο
αμοιβαίος σεβασμός, η ικανότητα βαθιάς κατανόησης, η συνεργατική στάση, η
ειλικρίνεια, η εντιμότητα αλλά και η πείρα. Επιπλέον, ένας μέντορας πρέπει να έχει μια
σειρά διαπροσωπικών δεξιοτήτων προσαρμοσμένων σε διαφορετικές επαγγελματικές
καταστάσεις, αλλά και να μπορεί να εφαρμόσει αποτελεσματικές, αλλά και
εναλλακτικές μέθοδους διδασκαλίας και μάθησης.
Στην εκπαίδευση, ο δάσκαλος αποτελεί το πρωταρχικό στοιχείο. Ως εκ τούτου,
οι νέοι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να δοθούν ολοκληρωτικά στην εκπαίδευση από την
αρχή. Ένα καλά σχεδιασμένο «πρόγραμμα mentoring» μπορεί να διαδραματίσει καίριο
ρόλο στην εισαγωγή των νέων εκπαιδευτικών στην εκπαίδευση. Έτσι, υπάρχει μεγάλη
ανάγκη για προσεκτικό σχεδιασμό. Για το σκοπό αυτό, πρέπει να δημιοργηθεί μια
κατάλληλη προσέγγιση καθοδήγησης και οι νέοι εκπαιδευτικοί ως φορείς για την
επόμενη γενιά πρέπει να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν ένα αποτελεσματικό
πρόγραμμα mentoring.
Η παρούσα εργασία παρουσιάζει τα κύρια ευρήματα ερωτηματολογίων που
συμπληρώθηκαν από εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
στην Ελλάδα. Σκόπος της παρούσας εργασίας είναι με τα ερωτηματολόγια που
καταφέραμε να συγκεντρώσουμε (54 ερωτηματολόγια από νέους εκπαιδευτικούς και 68
ερωτηματολόγια από τους μεγαλύτερους σε ηλικία εκπαιδευτικούς) να καταγραφούν οι
απόψεις των εκπαιδευτκών των παραπάνω βαθμίδων σχετικά με το θεσμό και το ρόλο
του μέντορα και να αναδειχθούν οι δυσκολίες και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν,
τόσο οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί όσο και οι πιο έμπειροι, σε σχέση με την καθιέρωση
του θεσμού του μέντορα στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Συμπερασματικά, η συλλογή δεδομένων έδωσε μια πληρέστερη κατανόηση του
ρόλου του μέντορα και των προγραμμάτων καθοδήγησης και εισαγωγής στην Ελλάδα.
Τα δεδομένα που συλλέχθηκαν μας βοηθούν να κατανοήσουμε καλύτερα τις παραπάνω
έννοιες μέσω της συγκριτικής μελέτης ερωτηματολογίων με βάση τον τόπο του
σχολείου (μεγάλες πόλεις, επαρχία, νησιά), τον τύπο του σχολείου (δημόσιο ή ιδιωτικό)
και τη διδακτική εμπειρία των εκπαιδευτικών (χρόνια εμπειρίας).