Η μεθοδολογία STEM στην τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση
The STEM methodology in technical-vocational education
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Δεξιότητες STEM ; Δευτεροβάθμια τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση ; Εκπαιδευτικός ; Πλάνο μαθήματοςΠερίληψη
Η εκπαίδευση εξαρτάται από την κοινωνία της οποίας αποτελεί τμήμα και την οικονομία, η οποία είναι η βάση του κάθε εκπαιδευτικού συστήματος. Η βελτίωση των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης και η προσαρμογή τους στις ανάγκες της οικονομίας και της σύγχρονης κοινωνίας αποτελεί βασικό θέμα συζήτησης για την εκπαιδευτική πολιτική τόσο σε εθνικό όσο και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Τα τελευταία χρόνια οι έρευνες δείχνουν πως υπάρχει μια αυξανόμενη αδιαφορία των νέων για τις θετικές επιστήμες και την τεχνολογία με αποτέλεσμα να παρουσιάζουν έλλειμμα βασικών δεξιοτήτων, όπως φαίνεται από τις επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στα τεστ PISA. Η μεθοδολογία STEM σχεδιάστηκε ως απάντηση σε αυτήν την ανησυχητική έλλειψη εμπλοκής των νέων ανθρώπων στα μαθήματα που σχετίζονται με το STEM στο σχολείο και το μειωμένο ενδιαφέρον τους για τις αντίστοιχες καριέρες.
Καθώς όλα τα επαγγέλματα, αλλά ιδιαίτερα τα λεγόμενα ¨τεχνικά¨, απαιτούν εργαζομένους που έχουν την ικανότητα να σκέφτονται κριτικά, να δουλεύουν ως μέλη μια ομάδας και συγχρόνως ανεξάρτητα και να διαθέτουν δεξιότητες STEM, η χρήση της συγκεκριμένης μεθοδολογίας γίνεται ακόμα πιο επιτακτική στην τεχνική εκπαίδευση, κυρίως αν λάβουμε υπόψη μας ότι οι μαθητές που τελικά επιλέγουν τα επαγγελματικά λύκεια θεωρούν ότι τα μαθηματικά και οι επιστήμες ανήκουν στα δύσκολα γνωστικά αντικείμενα που ταυτόχρονα είναι αφηρημένα και μη σχετιζόμενα με την πραγματική ζωή.
Όντας εκπαιδευτικός στην επαγγελματική εκπαίδευση, με απασχολεί ιδιαίτερα η ενίσχυση του ενδιαφέροντος των μαθητών έτσι ώστε να επιλέγουν και όχι να εξαναγκάζονται να εμπλακούν σε δραστηριότητες STEM καθώς θεωρώ ότι συνδυαστική χρήση των μαθημάτων STEM στην επίλυση καθημερινών προβλημάτων επιτρέπει τελικά στους μαθητές να εξερευνήσουν καλύτερα και σε βάθος όλα τα μαθήματα αναπτύσσοντας παράλληλα την κριτική τους σκέψη και τη δημιουργικότητά τους, ενώ ταυτόχρονα βελτιώνουν σημαντικά τις πιθανότητες τους για καλύτερη επαγγελματική αποκατάσταση.
Η παρούσα διπλωματική εργασία προσπαθεί να διερευνήσει τις δυνατότητες συστηματικότερης εφαρμογής της εκπαίδευσης STEM στο επαγγελματικό λύκειο. Πιο συγκεκριμένα, εξετάζει ποιες είναι οι απαραίτητες προϋποθέσεις, υλικοτεχνικές και εκπαίδευσης εκπαιδευτικών, έτσι ώστε να διευκολύνεται η εκπαίδευση STEM στους διάφορους τομείς του επαγγελματικού λυκείου, προτείνονται αλλαγές που θα πρέπει να γίνουν ώστε να είναι εφικτή η εφαρμογή της, παρουσιάζει τα εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί για τη δημιουργία μαθημάτων STEM καθώς και ένα ολοκληρωμένο σχέδιο μαθήματος STEM.