Σχολική ηγεσία και συμπερίληψη προσφύγων μαθητών στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση
School leadership and incussion of refugee students in secondary education
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ηθική ηγεσία ; Μετασχηματιστική ηγεσία ; Πρόσφυγες μαθητές ; Σχολική ηγεσία ; Συμπερίληψη ; Συμπερίληψη προσφύγων μαθητώνΠερίληψη
Οι μεγάλες αλλαγές που συμβαίνουν παγκόσμια απαιτούν νέες μορφές ηγεσίας που να μπορούν να προωθήσουν την συμπερίληψη ανταποκρινόμενες στις σύγχρονες απαιτήσεις. Μια τέτοια αλλαγή είναι η συμπερίληψη προσφύγων μαθητών που ήρθαν σε μεγάλο αριθμό στη χώρα μας από το 2015 και μετά, και το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα όφειλε να διαχειριστεί. Ο σκοπός αυτής της εργασίας είναι να αποτυπώσει την υλοποίηση της συμπερίληψης προσφύγων μαθητών στο τοπικό συγκείμενο και να καταγράψει ηγετικές συμπεριφορές των Διευθυντών/ντριών σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στην περιοχή της Χαλκίδας, που την προωθούν. Οι τελευταίες δεκαετίες εξέλιξαν σημαντικά τις θεωρίες της μετασχηματιστικής και ηθικής ηγεσίας και ανέδειξαν την ανάγκη υλοποίησης της συμπερίληψης υπό το πρίσμα της διαπολιτισμικότητας. Τα παραπάνω αποτελούν το θεωρητικό πλαίσιο της παρούσας ποιοτικής έρευνας και η χρήση του μεθοδολογικού εργαλείου της ημιδομημένης συνέντευξης έδωσε πλούσια δεδομένα. Τα ευρήματα δείχνουν ότι οι Διευθυντές/ντριες χρησιμοποιούν μετασχηματιστική ηγεσία, εμπνέοντας και καθοδηγώντας τους εκπαιδευτικούς. Παράλληλα, σύμφωνα με τις αρχές της ηθικής ηγεσίας, φροντίζουν για την καλύτερη οργάνωση και παροχή δίκαιης και ποιοτικής εκπαίδευσης στους πρόσφυγες μαθητές αξιοποιώντας την διαπολιτισμικότητα. Από τους συμμετέχοντες στην έρευνα κατατέθηκε η ανάγκη για επιμόρφωση σε θέματα ηγεσίας και συμπερίληψης. Καταγράφηκαν πολλά εμπόδια στην συμπερίληψη προσφύγων μαθητών, με κυριότερα την καθυστερημένη έναρξη της φοίτησής τους και την δυσκολία επικοινωνίας λόγω γλώσσας. Προέκυψε μια σημαντική πρόκληση προς την κεντρική διοίκηση, για ορθότερο προγραμματισμό των διαδικασιών εκ μέρους της, για αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών, εμπλουτισμό των σχολικών προγραμμάτων και των εγχειριδίων ούτως ώστε όλοι οι μαθητές να λαμβάνουν, ο καθένας χωριστά και όλοι μαζί, την εκπαίδευση που δικαιούνται.