Η επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών : διερεύνηση των παραγόντων που οδηγούν σε αυτήν
Job satisfaction of teachers : an investigation of the factors that affect teachers’ job satisfaction
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Επαγγελματική ικανοποίηση ; Εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ; Πτυχές της εργασίαςΠερίληψη
Η παρούσα ερευνητική μελέτη σκοπεύει να σκιαγραφήσει το επίπεδο επαγγελματικής
ικανοποίησης των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της Ελλάδας. Παράλληλα,
εξετάζονται οι παράγοντες που σχετίζονται με την επαγγελματική ικανοποίηση, όπως η φύση
της εργασίας, η εποπτεία, οι οικονομικές απολαβές, η αναγνώριση της εργασίας, κ.ά., και
αποτυπώνεται η επίδραση του καθενός σε αυτήν.
Στο πρώτο μέρος της εργασίας, αποσαφηνίζονται οι βασικοί όροι και αναφέρονται οι
σημαντικότερες έρευνες γύρω από το θέμα της επαγγελματικής ικανοποίησης. Στο
ερευνητικό μέρος της εργασίας, παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της ποσοτικής έρευνας η
οποία διεξήχθη τον Αύγουστο - Σεπτέμβρη του 2022. Η χορήγησης ενός δομημένου
ερωτηματολογίου με 42 ερωτήσεις κλειστού τύπου συντέλεσε στη συλλογή πρωτογενών
δεδομένων από ένα δείγμα 122 εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της Ελλάδας. To
ερωτηματολόγιο βασίστηκε στις 36 ερωτήσεις του Job Satisfaction Survey του Spector
(1985), στις οποίες ωστόσο προστέθηκαν άλλες 6 με σκοπό να εξετάσουν κάποιες επιπλέον
πτυχές της εργασιακής ικανοποίησης.
Από τα ευρήματα της μελέτης προκύπτει ότι οι εκπαιδευτικοί είναι σε γενικές γραμμές
δυσαρεστημένοι από το επάγγελμά τους με μία τάση προς την ουδετερότητα. Οι παράγοντες
που ικανοποιούν τους εκπαιδευτικούς και συσχετίζονται θετικά με την επαγγελματική
ικανοποίηση είναι η «φύση της εργασίας» και ειδικότερα η «εργασία με παιδιά», ενώ
ακολουθούν οι παράγοντες «εποπτεία» και «σχέση με συναδέλφους». Αντίθετα, οι
εκπαιδευτικοί εμφανίζονται πολύ δυσαρεστημένοι με τις κυβερνητικές αποφάσεις, οι οποίες
αποτελούν τον ισχυρότερο παράγοντα αρνητικής επίδρασης, τις προσθετές και τον μισθό.
Όσον αφορά τα δημογραφικά χαρακτηριστικά, δε φάνηκε να επιδρούν στη συνολική
ικανοποίηση των εκπαιδευτικών