Διοίκηση ολικής ποιότητας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Διοίκηση ολικής ποιότητας ; Total quality management ; Μοντέλο αριστείας EFQM ; Δευτεροβάθμια εκπαίδευσηΠερίληψη
Η ανάγκη παροχής ποιοτικής εκπαίδευσης από τους εκπαιδευτικούς οργανισμούς όλων των βαθμίδων του εκπαιδευτικού συστήματος είναι διαχρονικά αντικείμενο πολλών συζητήσεων και ερευνών σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Η απόδοση της επένδυσης σε ποιοτική εκπαίδευση είναι προς όφελος όχι μόνο των εκπαιδευόμενων αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας . Το υψηλό μορφωτικό επίπεδο των νέων συμβάλει στην οικονομική αναβάθμιση της χώρας στην εύρυθμη λειτουργία των θεσμών στην ευημερία του συνόλου της κοινωνίας. Στη διαμόρφωση των χαρακτηριστικών που θα καθορίσουν την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης καθοριστικό ρόλο παίζει η κατάλληλη διοίκηση και οργάνωση των εκπαιδευτικών οργανισμών.
Η Διοίκηση Ολικής Ποιότητας αποτελεί μια διαφορετική φιλοσοφία και μεθοδολογία διοίκησης επιχειρήσεων και οργανισμών, με στόχο τη διαρκή βελτίωση των παρεχόμενων προϊόντων και υπηρεσιών με τη συμμετοχή όλου του ανθρώπινου δυναμικού και την ικανοποίηση του τελικού αποδέκτη των προϊόντων και υπηρεσιών.
Σκοπός αυτής της διπλωματικής εργασίας είναι η διερεύνηση της εφαρμογής της διοίκησης ολικής ποιότητας στη λειτουργία των εκπαιδευτικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ιδιαίτερα των παραγόντων που αφορούν στην ηγεσία, στο ανθρώπινο δυναμικό, την πολιτική και στρατηγική και τις διαδικασίες που ακολουθούνται. Για το λόγο αυτό πραγματοποιήθηκε ποσοτική έρευνα, βασιζόμενη στα κριτήρια που ορίζει το μοντέλο αξιολόγησης ποιότητας και επιχειρηματικής αριστείας EFQM (European Foundation for Quality Management) . Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε σχολικές μονάδες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, από τους οποίους ζητήθηκε να αποτυπώσουν τις απόψεις τους για τα χαρακτηριστικά της λειτουργίας του σχολείου που καθορίζουν τους τέσσερεις υπό εξέταση παράγοντες . Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των εκπαιδευτικών (65%) χαρακτηρίζει την ποιότητα των εκπαιδευτικών υπηρεσιών που προσφέρει η μονάδα τους το πολύ μετρίου επιπέδου και ακολούθως ένα ποσοστό 35% χαρακτηρίζει την ποιότητα υψηλού και πολύ υψηλού επιπέδου. Από την έρευνα αναδείχθηκε η σημασία του επιπέδου της ηγεσίας, των ανθρώπινων πόρων και των διαδικασιών διοίκησης στη διαμόρφωση της ποιότητας των υπηρεσιών εκπαίδευσης.