Αναπτύσσοντας ένα πλαίσιο ικανοτήτων βασισμένο στη σχεδιαστική σκέψη για εκπαιδευτικούς
View/ Open
Keywords
Σχεδιαστική σκέψη ; Design thinking ; Εκπαίδευση εκπαιδευτικών ; Ανάπτυξη δεξιοτήτων ; Μοντέλα σχεδιαστικής σκέψης ; Προγράμματα εκπαίδευσης ; Competence frameworkAbstract
Η Σχεδιαστική Σκέψη αποτελεί μια δυναμική διαδικασία και τρόπο σκέψης και δράσης, που συναντάται στο χώρο των επιχειρήσεων, στην ανάπτυξη καινοτομιών και στην επίλυση προβλημάτων. Στο χώρο της σχολικής εκπαίδευσης είναι απαραίτητη η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών ώστε να μπορούν να αποκτήσουν ένα σύνολο δεξιοτήτων (γνώσεων, νοοτροπιών και πρακτικών), που κρίνονται κατάλληλες για της έντονες και ιδιαίτερες απαιτήσεις του 21ου αιώνα. Η σχεδιαστική Σκέψη αποτελεί έρεισμα, ώστε να αναζητηθεί το σύνολο αυτών των δεξιοτήτων, μέσα από τρία ευρύτερα πεδία, τα πλαίσια Σχεδιαστικής Σκέψης που συναντώνται στην βιβλιογραφία, τα σχηματικά μοντέλα ορισμού της Σχεδιαστική Σκέψης καθώς και τα ποικίλα προγράμματα επαγγελματικής ανάπτυξης, που προωθούν δεξιότητες και διαστάσεις της Σχεδιαστικής Σκέψης. Από το σύνολο αυτών, και την συχνή ασυμφωνία οδήγησε την έρευνα στην αποδελτίωση αρχικά των διαστάσεων που συναντώνται (και των δηλώσεων των δεξιοτήτων που αντιστοιχούν στην κάθε διάσταση. Έπειτα από την κωδικοποίηση αυτών, έγινε επιλογή και σύνθεση 11 τελικών διαστάσεων, και σύνθεση των δεξιοτήτων που συναντώνται σε αυτές βάσει την προηγούμενη αντιστοίχιση. Η κάθε δήλωση εντάχθηκε στις 3 πτυχές που συνθέτουν μια δεξιότητα δηλαδή, γνώση, νοοτροπία και πρακτική. Έπειτα από αφαίρεση διπλότυπων αναφορών και ενοποίηση νοηματικά κοινών δηλώσεων, , κατασκευάστηκε ένα τελικό πλαίσιο δεξιοτήτων, το οποίο μετά ήταν η βάση, ώστε να καταλήξουμε στης μετατροπή των δηλώσεων σε τέτοιες που είναι κατάλληλες για την ανάπτυξη δεξιοτήτων συγκεκριμένα για εκπαιδευτικούς. Αποτέλεσμα είναι το πλαίσιο αυτό να προσφέρει μία νέα οπτική που συλλέγει αρκετές από τις δεξιότητες που απαιτείται να έχουν οι Σχεδιαστές και τις μετουσιώνει σε αυτές που τελικά αντιστοιχούν στο Σχολικό περιβάλλον, επιτρέποντας την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στην Σχεδιαστική Σκέψη, ενώ δύναται να χρησιμοποιηθεί, ώστε να δώσει μετρήσιμα δεδομένα και δείκτες για να αναπτύχθούν τις δεξιότητες που θα βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς να αντιμετωπίζουν το μάθημα ως ένα πρόβλημα Σχεδίασης. Παράλληλα, επιτρέπει εστιασμένα, οι εκπαιδευτικοί να εντοπίσουν τα σημεία που μπορούν να βελτιώσουν εξετάζοντας τις απαραίτητες γνώσεις, διαθέσεις και πρακτικές που πρέπει να εφαρμόζουν σε κάθε περίπτωση.