Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και ο αντίκτυπος της εφαρμογής της στους εκπαιδευτικούς
Distance learning in primary education and the impact of its implementation on teachers
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Πανδημία ; Τηλεκπαίδευση ; Εκπαιδευτικοί ; Πρωτοβάθμια εκπαίδευσηΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνηθεί ο αντίκτυπος της εφαρμογής της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Απώτεροι στόχοι της μελέτης αυτής είναι οι εξής: α) να διερευνηθεί ο αντίκτυπος της εφαρμογής της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο, β) να προσδιοριστούν οι παράγοντες εκείνοι που είχαν αντίκτυπο στους εκπαιδευτικούς. Για την απάντηση των πιο πάνω ερωτημάτων διενεργήθηκε πρωτογενής έρευνα μέσω ερωτηματολογίου. Το ερωτηματολόγιο αυτό διανεμήθηκε διαδικτυακά με τη βοήθεια της πλατφόρμας Google Forms σε ένα δείγμα 115 εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και το οποίο επιλέχθηκε στη βάση της δειγματοληψίας χιονοστιβάδας. Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί είχαν δυσκολία στη μεταφορά της διδασκαλίας τους στο διαδικτυακό περιβάλλον. Επίσης, βρέθηκε ότι η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης κατά την περίοδο της πανδημίας τούς οδήγησε σε εργασιακό άγχος / στρες καθώς και κόπωση και / ή επαγγελματική εξουθένωση, με αποτέλεσμα τη δυσκολία ανταπόκρισης στα επαγγελματικά τους καθήκοντα και στις προσωπικές/οικογενειακές τους υποχρεώσεις. Η επάρκεια ψηφιακών γνώσεων και δεξιοτήτων, η ψυχοσυναισθηματική και τεχνική υποστήριξη των μαθητών, αλλά και η παρακίνηση των τελευταίων, οδήγησαν τους ερωτηθέντες να αισθανθούν πίεση και άγχος στην εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης κατά την περίοδο της πανδημίας. Επίσης, βρέθηκε υψηλότερο άγχος στις γυναίκες, αλλά και σε εκπαιδευτικούς μεγαλύτερης ηλικίας. Επομένως, χρειάζεται η λήψη μέτρων που αφορούν τα εξής: α) την ετοιμότητα των σχολικών μονάδων να αντιμετωπίσουν καταστάσεις τηλεκπαίδευσης, β) τη δημιουργία προγραμμάτων για ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών, αλλά και γ) την παροχή ψυχοσυναισθηματικής υποστήριξης στους εκπαιδευτικούς.