dc.contributor.advisor | Σαΐτη, Άννα | |
dc.contributor.author | Γεωργοπούλου, Γεωργία | |
dc.date.accessioned | 2022-02-23T09:55:34Z | |
dc.date.available | 2022-02-23T09:55:34Z | |
dc.date.issued | 2022-02 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/14148 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26267/unipi_dione/1571 | |
dc.description.abstract | Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η συσχέτιση και διερεύνηση της επαγγελματικής εξουθένωσης με την ψυχική ανθεκτικότητα που βιώνουν οι εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και η συσχέτιση των δύο παραπάνω εννοιών με τις κύριες συνιστώσες της επαγγελματικής ευημερίας. Παράλληλα, μελετήθηκε η καταγραφή των επιπέδων επαγγελματικής εξουθένωσης, ψυχικής ανθεκτικότητας και επαγγελματικής ευημερίας και η διερεύνηση σε σχέση με τα δημογραφικά στοιχεία. Τέλος, διερευνήθηκαν οι προβλεπτικοί παράγοντες της επαγγελματικής εξουθένωσης σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Βιβλιογραφικά, η επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών αναφέρεται στην κόπωση και στο χρόνιο άγχος που δημιουργείται από διάφορους παράγοντες που αναφέρονται στο εργασιακό τους περιβάλλον. Ένας όμως από τους παράγοντες που λειτουργεί ανασταλτικά στην εμφάνιση του συνδρόμου της επαγγελματικής εξουθένωσης είναι η ψυχική ανθεκτικότητα. Η ψυχική ανθεκτικότητα, με τη σειρά της, επηρεάζει θετικά την επαγγελματική ευημερία των εκπαιδευτικών. Επομένως, και η επαγγελματική εξουθένωση ανήκει στο αρνητικό κομμάτι της επαγγελματικής ευημερίας, καθώς η απώλεια ευημερίας και των μηχανισμών που την ευνοούν, όπως είναι η ψυχική ανθεκτικότητα, μπορεί να οδηγήσει σε επαγγελματική εξουθένωση. Ωστόσο, στην Ελλάδα οι παραπάνω έννοιες έχουν μελετηθεί μεμονωμένα και είναι ελάχιστες οι έρευνες που επιχειρούν τη σύνδεσή και των τριών. Επομένως, στην παρούσα έρευνα, όπως αναφέρθηκε, επιχειρείται η συσχέτιση και διερεύνηση τους.
Η έρευνα διενεργήθηκε σε 120 εκπαιδευτικούς που εργάζονται στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση από όλη την Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα, το δείγμα αποτελείται από εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης από δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, δημοτικά και νηπιαγωγεία όλης της Ελλάδας, οι οποίοι συμπλήρωσαν ηλεκτρονικά το ερωτηματολόγιο της έρευνας. Η ανάλυση που έγινε στα δεδομένα ήταν ποσοτική.
Τα κυριότερα ευρήματα φανερώνουν ότι οι εκπαιδευτικοί βιώνουν σε μέτριο προς χαμηλό βαθμό επαγγελματική εξουθένωση, ενώ η ψυχική ανθεκτικότητα και η επαγγελματική τους ευημερία βρίσκεται σε μέτριο προς υψηλό βαθμό. Παράλληλα, σε σχέση με τα δημογραφικά στοιχεία, βρέθηκε ότι μεγαλύτερα επίπεδα επαγγελματικής ευημερίας φαίνεται ότι βιώνουν οι κάτοχοι μόνο βασικού πτυχίου σε αντιδιαστολή με όσους έχουν μεταπτυχιακό, καθώς και οι εκπαιδευτικοί στο νηπιαγωγείο σε σχέση με τους εκπαιδευτικούς στο δημοτικό. Επιπλέον, όσοι εργάζονται σε δημόσια σχολεία νιώθουν περισσότερο ψυχικά ανθεκτικοί σε σύγκριση με όσους εργάζονται σε ιδιωτικά σχολεία. Ακόμη, οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι δεν είναι παντρεμένοι νιώθουν υψηλότερη επαγγελματική επάρκεια και ικανότητα σε σύγκριση με τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι είναι παντρεμένοι ή διαζευγμένοι.
Παράλληλα, βρέθηκε ότι όσο περισσότερο ψυχικά ανθεκτικοί είναι οι εκπαιδευτικοί, τόσο λιγότερο πιθανόν είναι να εμφανίσουν επαγγελματική εξουθένωση. Επιπλέον, όσο μεγαλύτερη επαγγελματική ευημερία βιώνουν οι εκπαιδευτικοί, τόσο λιγότερο πιθανόν είναι να εμφανίσουν επαγγελματική εξουθένωση και τόσο μεγαλύτερη ψυχική ανθεκτικότητα βιώνουν. Τέλος, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι ο υψηλότερος βαθμός ικανοποίησης από τον φόρτο εργασίας και την εργασιακή ατμόσφαιρα, η θετική αποδοχή των αλλαγών και οι ασφαλείς σχέσεις, οδηγούν σε χαμηλότερα επίπεδα επαγγελματικής εξουθένωσης.
Συμπερασματικά, αν και η επαγγελματική ευημερία και η ψυχική ανθεκτικότητα των εκπαιδευτικών βρίσκονται σε ικανοποιητικό επίπεδο, με αποτέλεσμα να είναι λιγότερο πιθανόν να εμφανίσουν επαγγελματική εξουθένωση, η περαιτέρω διερεύνηση του θέματος μπορεί να βοηθήσει σε ενίσχυση αυτών, κάτι το οποίο μπορεί να φέρει θετικές αλλαγές στη σχολική κοινότητα. | el |
dc.format.extent | 98 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.title | Η σχέση επαγγελματικής εξουθένωσης και ψυχικής ανθεκτικότητας των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και η συσχέτιση με τις διαστάσεις της επαγγελματικής ευημερίας | el |
dc.title.alternative | The relationship between burnout and resilience of primary school teachers and the correlation with the dimensions of occupational well-being | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης | el |
dc.description.abstractEN | The purpose of this study was to correlate and investigate burnout with the resilience of primary school teachers, as well as the correlation of the above two, with the main dimensions of occupational well-being. At the same time, were recorded the levels of burnout, resilience and occupational well-being and they were investigated in relation with the demographic data. Finally, the predictors of burnout in primary school teachers were investigated.
Bibliographically, the burnout of teachers refers to the weariness and chronic stress that comes from various factors related to their work environment. But one of the factors that inhibits the appearance of burnout syndrome is resilience. Resilience affects the occupational well-being of teachers in a positive way. Therefore, burnout also belongs to the negative part of occupational well-being, since the lack of well-being and the mechanisms that strengthen it, such as resilience, can lead to burnout. However, in Greece the above concepts have been studied separately and there are few researches that attempt to connect all three. Therefore, in the present research, as mentioned, an attempt is made to correlate and investigate them.
The research was conducted on 120 teachers working in Primary Education from all over Greece. More specifically, the sample consists of primary school teachers from public and private schools, primary and kindergartens, throughout Greece, who filled in the survey questionnaire electronically. The analysis of the data was quantitative.
The main findings showed that teachers have medium to low levels of burnout, while their resilience and occupational well-being are at medium to high levels. At the same time, in relation to the demographic data, it was found that higher levels of occupational well-being seem to be experienced by those with only a basic degree in contrast to those with a master's degree, as well as teachers in kindergarten compared to teachers in primary school. In addition, those who work in public schools have more resilience than those who work in private schools. Also, teachers who are not married feel higher occupational well-being and ability compared to teachers who are married or divorced. At the same time, it was found that the more resilient teachers are, the less likely they are to show burnout. In addition, the more occupational well- being teachers have, the less likely they are to experience burnout and the greater they are to experience resilience. Finally, the results showed that the higher degree of satisfaction from the workload and the working atmosphere, the positive acceptance of the changes and the secure relationships, lead to lower levels of burnout.
In conclusion, although teachers' resilience and occupational well-being are at a satisfactory level, so they also less likely to experience burnout, further investigation may help to strengthen them, which can bring about positive changes in school community. | el |
dc.contributor.master | Οικονομική της Εκπαίδευσης και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων | el |
dc.subject.keyword | Επαγγελματική εξουθένωση | el |
dc.subject.keyword | Επαγγελματική ευημερία | el |
dc.subject.keyword | Ψυχική ανθεκτικότητα | el |
dc.subject.keyword | Εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης | el |
dc.subject.keyword | Συσχέτιση | el |
dc.date.defense | 2022-02-19 | |