Εφοδιαστική αλυσίδα και στρατηγική
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Επιχειρησιακή στρατηγική ; Εφοδιαστική αλυσίδα ; Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ; Logistics ; Εσωτερικό περιβάλλον ; Εξωτερικό περιβάλλονΠερίληψη
Συνολικά η παρούσα εργασία διακρίνεται σε δυο κύρια μέρη, με το πρώτο να αποτελεί το θεωρητικό της μέρος και το δεύτερο να αποτελεί το ερευνητικό μέρος. Το πρώτο μέρος, αποτελείται συνολικά από τρία κεφάλαια, τα οποία στο σύνολό τους αναλύουν και παρουσιάζουν την έννοια το περιεχόμενο και τη δυναμική της εφοδιαστικής αλυσίδας. Πιο συγκεκριμένα, το πρώτο κεφάλαιο αναφέρεται στην επιχειρησιακή στρατηγική στο σύνολό της, ως αναπόσπαστο στοιχείο της επιτυχίας της εφοδιαστικής αλυσίδας. Αναλύεται η έννοια της επιχειρησιακής στρατηγικής, ενώ παρουσιάζονται και οι παράμετροι που θα πρέπει να μελετώνται, προκειμένου οι επιχειρήσεις να διαμορφώνουν το πιο κατάλληλο και αποτελεσματικό σχέδιο δράσης. Στο κεφάλαιο αυτό επίσης, γίνεται ευρεία και ενδελεχής αναφορά και στα διαθέσιμα είδη επιχειρησιακών στρατηγικών που μπορούν να υιοθετηθούν από τον εκάστοτε οργανισμό, ανάλογα με τις ικανότητες και τους πόρους που διαθέτουν και ανάλογα με τις ανάγκες που έχουν, αλλά και τα αποτελέσματα που επιθυμούν να επιτύχουν.
Συνεχίζοντας τη βιβλιογραφική επισκόπηση αναφορικά με την εφοδιαστική αλυσίδα, το δεύτερο κεφάλαιο προβαίνει στην ανάλυση του τρόπου διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας των επιχειρήσεων. Προσδιορίζεται η έννοια της εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς και οι βασικές αρχές που τη διέπουν. Επίσης, αναλύονται τα επιχειρησιακά συστήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας με αναφορά στις διεργασίες, στη στρατηγική, αλλά και στην επέκτασή της στις ηλεκτρονικές αγορές, ενώ προσδιορίζεται και ο τρόπος μέτρησης της απόδοσης της εφοδιαστικής αλυσίδας. Στο δεύτερο αυτό κεφάλαιο επίσης, αναλύονται οι στρατηγικές που υιοθετούνται σε επίπεδο εφοδιαστικής αλυσίδας, ενώ αναφορά γίνεται τόσο στη σχέση της με την ποιότητα, όσο και στο ανθρώπινο δυναμικό με το οποίο θα πρέπει να στελεχώνονται οι υπηρεσίες της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Το τρίτο κεφάλαιο της εργασίας αναλύει τη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στην εφοδιαστική αλυσίδα και τη δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, με την αλληλεπίδραση αυτή να οδηγεί τόσο στην ανάπτυξη της αλυσίδας αξίας, όσο και στην επίτευξη ανταγωνιστικών επιδόσεων. Η επίτευξη ενός ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος κρίνεται απαραίτητη προκειμένου οι οργανισμοί να μπορούν να ανταπεξέρχονται στις συνεχείς μεταβολές που λαμβάνουν χώρα στο γενικότερο επιχειρηματικό περιβάλλον. Παράλληλα, εξαιρετικά σημαντικό είναι το γεγονός ότι απαιτείται να πραγματοποιείται συνεχής και συνεπής μέτρηση της αποδοτικότητας που επιτυγχάνει η εφοδιαστική αλυσίδα ενός οργανισμού, ώστε να αξιολογείται το σύνολο της διαδικασίας και η υλοποίηση ή μη των επιδιωκόμενων ή μη στόχων.
Το δεύτερο μέρος της εργασίας αποτελεί το ερευνητικό κομμάτι, το οποίο διακρίνεται με τη σειρά του σε τρία κεφάλαια. Το τέταρτο κεφάλαιο αναφέρεται στη μεθοδολογία της έρευνας που χρησιμοποιείται για την υλοποίηση της εργασίας, της οποίας η ερευνητική διαδικασία έχει έναν διαφορετικό, περισσότερο βιβλιογραφικό χαρακτήρα, χωρίς όμως να παραβλέπονται οι βασικές αρχές και κυρίως χωρίς να μην τηρούνται τα στάδια και οι διαδικασίες εκείνες που ισχύουν σε κάθε ερευνητική προσπάθεια. Στη συνέχεια, στο πέμπτο κεφάλαιο μελετώνται οι περιπτώσεις τριών διαφορετικών επιχειρηματικών οντοτήτων, μιας αλυσίδας super market, μιας εταιρείας ζυμαρικών και ενός ιδιωτικού νοσοκομείου. Επιλέχθηκαν να μελετηθούν αυτοί οι οργανισμοί με στόχο να καταστεί κατανοητό πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της εφοδιαστικής αλυσίδας, σε όλα τα είδη των επιχειρήσεων, αλλά και η δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.
Η εργασία ολοκληρώνεται με το έκτο κεφάλαιο, στο οποίο διατυπώνονται αρχικά τα βασικότερα συμπεράσματα που εξάγονται τόσο από το θεωρητικό όσο και από το ερευνητικό μέρος της εργασίας, ενώ κατόπιν, παρατίθενται μια σειρά από προτάσεις που αφορούν στο στρατηγικό σχεδιασμό μιας αποτελεσματικής και με στόχευση στην απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος εφοδιαστικής αλυσίδας.