Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.advisorΠαρασκευά, Φωτεινή
dc.contributor.authorΑλικάρη, Στυλιανή Νικολέτα
dc.date.accessioned2020-02-06T07:32:14Z
dc.date.available2020-02-06T07:32:14Z
dc.date.issued2020-02
dc.identifier.urihttps://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/12609
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26267/unipi_dione/32
dc.description.abstractΗ παρούσα ερευνητική διπλωματική εργασία δημιουργήθηκε για να διερευνήσει εάν το συγκεκριμένο e-course που βασίζεται στη διερευνητική μάθηση, αξιοποιεί το μοντέλο κινήτρων ARCS και περιλαμβάνει τεχνικές συνεργατικής μάθησης Brainstorming, Role Playing & Group Investigation συμβάλλει στην ανάπτυξη κινήτρων των μαθητών για την εκμάθηση της ιστορίας και κατ’ επέκταση στην αποτελεσματικότητα του ηλεκτρονικού μαθήματος. Πιο αναλυτικά, σχεδιάστηκε, υλοποιήθηκε και αξιολογήθηκε ένα μικτό περιβάλλον μάθησης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα Google Classroom που περιλαμβάνει συνεργατικές face-to-face και online δραστηριότητες. Βασίζεται στις βασικές συνιστώσες του μοντέλου ανάπτυξης κινήτρων ARCS του Keller (Προσοχή, Σχετικότητα, Εμπιστοσύνη, Ικανοποίηση), αναπτύσσεται σύμφωνα με τις πέντε φάσεις του διερευνητικού μοντέλου μάθησης (Προσανατολισμός, Διαμόρφωση Εννοιών, Έρευνα, Συμπεράσματα, Συζήτηση) και αναφέρεται στον Χρυσό αιώνα του Περικλή, δηλαδή στα κεφάλαια 20-24 του βιβλίου της Δ’ τάξης δημοτικού. Πρόκειται για ένα εικονικό εργαστήριο όπου ο καθηγητής της ιστορίας έχει «κλειδώσει» τους μαθητές και τους έχει μεταφέρει στην Αρχαία Αθήνα του 5ου αιώνα π. Χ. Εκείνοι θα πρέπει να λύσουν όλους τους γρίφους και τις δραστηριότητες, να περάσουν τις δοκιμασίες για να καταφέρουν να δραπετεύσουν. Το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό μάθημα, απευθύνεται σε μαθητές της Δ’ τάξης του δημοτικού σχολείου και σε εκπαιδευτικούς που θέλουν να προσεγγίσουν τη συγκεκριμένη θεματική της ιστορίας με καινοτόμο τρόπο. Προκειμένου οι μαθητές να συμμετάσχουν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, είναι απαραίτητο να διαθέτουν ένα ιστορικό υπόβαθρο (να έχουν διδαχθεί τουλάχιστον τη δεύτερη διδακτική ενότητα του σχολικού εγχειριδίου «Περσικοί πόλεμοι» ώστε να μπορέσουν να κάνουν την ομαλή σύνδεση με τη διδασκόμενη ενότητα) και να είναι εξοικειωμένοι με τη χρήση τεχνολογικών εργαλείων και την περιήγηση σε ηλεκτρονικά περιβάλλοντα μάθησης. Επιπλέον, πρέπει να υπάρχει δυνατότητα σύνδεσης με το Διαδίκτυο, πρόσβασης στις προτεινόμενες ηλεκτρονικές πηγές και εκτύπωσης του διαθέσιμου υλικού. Το δείγμα της συγκεκριμένης έρευνας αποτελείται από 28 μαθητές της Δ’ τάξης που φοιτούν σε ένα ιδιωτικό σχολείο. Οι συγκεκριμένοι μαθητές είναι εξοικειωμένοι με τη χρήση iPad καθώς διδάσκεται ως αυτόνομο μάθημα ήδη από την Α’ τάξη. Οι συμμετέχοντες είναι 8 αγόρια και 20 κορίτσια, ηλικίας 10-11 ετών. Η εκπαιδευτική παρέμβαση πραγματοποιήθηκε εντός σχολικού ωραρίου και διήρκεσε τρεις εβδομάδες. Η ερευνητική παρέμβαση βασίστηκε στη ποσοτική ανάλυση των δεδομένων που συλλέχθηκαν πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την πειραματική διαδικασία. Τα μέσα συλλογής δεδομένων που χρησιμοποιήθηκαν ήταν: • ένα ερωτηματολόγιο προετοιμασίας του μαθητή για τη διερεύνηση του υπόβαθρου των μαθητών (όσον αφορά δηλαδή τις γνώσεις, τις δεξιότητες, τα ενδιαφέροντά τους για τις ΤΠΕ καθώς και τον τεχνολογικό εξοπλισμό που έχουν στο σπίτι τους), • ένα ερωτηματολόγιο IMMS (Instructional Material Motivational Survey pre-test), το οποίο περιείχε 36 ερωτήσεις κλειστού τύπου για τη διερεύνηση των αρχικών κινήτρων των μαθητών για το ηλεκτρονικό μάθημα, • μία ρουμπρίκα μέτρησης αποτελεσματικότητας του e-course. Η συγκεκριμένη συμπληρωνόταν από τον εκπαιδευτικό μετά το τέλος κάθε ενότητας και αξιολογούσε τον μαθητή με βάση τους πέντε δείκτες της αποτελεσματικότητας του e-course (Engagement, Cooperation, Completion, Grade, Satisfaction) και • ένα ερωτηματολόγιο IMMS (Instructional Material Motivational Survey post-test) το οποίο περιείχε 36 ερωτήσεις κλειστού τύπου για τη διερεύνηση των τελικών κινήτρων των μαθητών για το ηλεκτρονικό μάθημα Σύμφωνα με την ανάλυση των αποτελεσμάτων, διαπιστώσαμε ότι το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό μάθημα που βασίζεται στο μοντέλο της διερευνητικής μάθησης και στο μοντέλο ανάπτυξης κινήτρων ARCS σημειώνει στατιστικά σημαντική διαφορά στα κίνητρα των εκπαιδευομένων και συμβάλλει στην αποτελεσματικότητά του, σημειώνοντας υψηλές τιμές σε κάθε δείκτη (Engagement, Cooperation, Completion, Grade, Satisfaction). Η βιβλιογραφική επισκόπηση ανέδειξε την ανάγκη δημιουργίας ενός εννοιολογικού πλαισίου ικανού να αναπτύσσει τα κίνητρα των μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για το μάθημα της ιστορίας. Είναι γενικά αποδεκτό, ότι η μεγαλύτερη αδυναμία του εκπαιδευτικού μας συστήματος είναι ότι οι μαθητές οδηγούνται στη μηχανική απομνημόνευση της διδακτέας ύλης αντί της κριτικής κατανόησης των εννοιών. Ο μαθητής απομνημονεύοντας κάθε λέξη και πρόταση του βιβλίου, στερείται της ιδιολέκτου με αποτέλεσμα να έχει σοβαρό αντίκτυπο στη χρήση της ελληνικής γλώσσας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι εκπαιδευόμενοι να λειτουργούν ως παθητικοί δέκτες, να μη δίνουν την απαραίτητη σημασία στα μαθήματα και να μην είναι ικανοί να αντιμετωπίζουν και να επιλύουν τα προβλήματα που συναντούν. Η κύρια συνεισφορά της παρούσας ερευνητικής διπλωματικής εργασίας έγκειται στην ανάδειξη μιας πιο συστηματικής μελέτης όσον αφορά στον τρόπο διδασκαλίας της ιστορίας αλλά και στην εξοικείωση των μαθητών με την ηλεκτρονική μάθηση. Η δημιουργία του συγκεκριμένου μικτού περιβάλλοντος μάθησης που βασίζεται στη διερευνητική μάθηση, αξιοποιεί το μοντέλο κινήτρων ARCS και περιλαμβάνει τεχνικές συνεργατικής μάθησης Brainstorming, Role Playing & Group Investigation έχει ως στόχο να ενισχύσει τόσο τους συναισθηματικούς (κίνητρα) όσο και τους γνωστικούς παράγοντες μάθησης.el
dc.format.extent157el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Πειραιώςel
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleΤεχνολογικά υποστηριζόμενη μάθηση: παρεμβάσεις για την εκμάθηση ελληνικών ως δεύτερης ξένης γλώσσας: τεχνολογικά υποστηριζόμενη μάθηση: μελέτη περίπτωσης στο μάθημα της ιστορίαςel
dc.typeMaster Thesisel
dc.contributor.departmentΣχολή Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτωνel
dc.description.abstractENThe aim of this dissertation is to investigate whether this particular e-course based on exploratory learning which utilizes the ARCS motivation model and incorporates collaborative learning techniques Brainstorming, Role Playing & Group Investigation contributes to the development of students' motivation for learning history and thus enhancing the effectiveness of e-learning. More specifically, a mixed learning environment was designed, implemented, and evaluated on the Google Classroom online platform that includes collaborative face-to-face and online activities. It is based on the key components of Keller's ARCS Motivation Model (Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction), developed in accordance with the five phases of the exploratory learning model (Orientation, Conceptualization, Research, Conclusions and Discussion) , and it refers to the Golden Age of Greece, that is, in chapters 20-24 of the 4th grade elementary school book. It is a virtual lab where the history teacher has locked up the students there and taken them to 5th century BC Ancient Athens. They will have to solve all the puzzles and activities, pass the tests in order to be able to escape. This e-course is addressed to Elementary School students and teachers who want to approach this particular subject in an innovative way. In order for students to participate in this program, they need to have a prior knowledge (have been taught at least the second lesson of the "Persian Wars" textbook in order to make the right connections) and be familiar with the use of technological tools and browsing online learning environments. In addition, Internet access, suggested electronic sources, and printing of available material must be available. The sample of this research is 28 4th grade students studying at the Private School. These students are familiar with the use of the iPad as it is taught as a self-taught lesson from the first grade. The participants are 8 boys and 20 girls, aged 10-11. The educational intervention took place during school hours and lasted three weeks. The research was based on the quantitative analysis of the data collected before, during and after the experimental procedure. The data collection tools used were: • a student preparation questionnaire for exploring students' prior knowledge (their knowledge, skills, interests in ICT and the technological equipment they have at home), • an IMMS (Instructional Material Motivation Survey pre-test) questionnaire, which contained 36 closed-ended questions to investigate students' initial motives for e-learning, • one rubric for measuring the effectiveness of the e-course. This form was filled by the teacher at the end of each module and evaluated the student based on the five indicators of e-course effectiveness (Engagement, Cooperation, Completion, Grade, Satisfaction) and • an IMMS (Instructional Material Motivational Survey post-test) questionnaire containing 36 closed-ended questions to explore students' final motives for e-learning. According to the results analysis, this e-course based on the ARCS model of exploratory learning and motivation development has a statistically significant difference in learners' motivation and contributes to its effectiveness, with high scores on each indicator (Engagement, Cooperation, Completion, Grade, Satisfaction). The literature review highlighted the need to create a conceptual framework capable of developing the motivations of primary school students for history lessons. It is generally accepted that the biggest weakness of our education system is that students are led to memorize the curriculum mechanically rather than critically understand the concepts. The student, remembering every word and sentence in the book, lacks the vocabulary and thus has a serious impact on the use of the Greek language. This results in trainees acting as passive receivers, not giving the necessary lessons and not being able to deal with and solve the problems they encounter. The main contribution of the present research thesis lies in highlighting a more systematic study of the way history is taught and of students' acquaintance with e-learning. Creating this specific, interactive inquiry-based learning environment which utilizes the ARCS incentive model and incorporates Brainstorming, Role Playing & Group Investigation collaborative learning techniques is designed to enhance both emotional (motivational) and cognitive learning.el
dc.contributor.masterΗλεκτρονική Μάθησηel
dc.subject.keywordΗλεκτρονική μάθησηel
dc.subject.keywordΚίνητραel
dc.subject.keywordΙστορίαel
dc.subject.keywordInquiry based learningel
dc.subject.keywordCollaborative strategiesel
dc.subject.keywordARCS modelel
dc.subject.keywordEffectiveness e-courseel
dc.subject.keywordBlended learningel
dc.subject.keywordiPadsel
dc.date.defense2020-01-31


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Εκτός από όπου διευκρινίζεται διαφορετικά, το τεκμήριο διανέμεται με την ακόλουθη άδεια:
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές

Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Πειραιώς
Επικοινωνήστε μαζί μας
Στείλτε μας τα σχόλιά σας
Created by ELiDOC
Η δημιουργία κι ο εμπλουτισμός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Διώνη", έγιναν στο πλαίσιο του Έργου «Υπηρεσία Ιδρυματικού Αποθετηρίου και Ψηφιακής Βιβλιοθήκης» της πράξης «Ψηφιακές υπηρεσίες ανοιχτής πρόσβασης της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Πειραιώς»