Διαχείριση κρίσεων σε σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Crisis management in primary school education units
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Διαχείριση κρίσεων ; Πρωτοβάθμια εκπαίδευση ; Εκπαιδευτικοί ; Αποτελεσματικός ηγέτηςΠερίληψη
Η παρούσα μελέτη στοχεύει στη διερεύνηση, με βάση τις απόψεις των εκπαιδευτικών, της
διαχείρισης κρίσεων σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (θεομηνίες, σεισμοί,
πυρκαγιές, πλημμύρες, τραυματισμοί εξαιτίας των κτιριακών εγκαταστάσεων και της
υλικοτεχνικής υποδομής, βία ανάμεσα σε μαθητές, εκφοβισμός μαθητών από συμμαθητές τους,
bulling). Στόχος της παρούσας μελέτης είναι να αναδείξει τους κινδύνους πρόκλησης κρίσεων,
να παρουσιάσει το επίπεδο λήψης προληπτικών μέτρων σε περιπτώσεις κρίσεων, να
αξιολογήσει το βαθμό επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης και
να εξετάσει την παροχή ψυχολογικής στήριξης στους μαθητές σε περιπτώσεις κρίσεων.
Για το λόγο αυτό, πραγματοποιήθηκαν συνεντεύξεις εκπαιδευτικών από σχολεία
πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του Δήμου Αθηναίων. Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν
ότι τα σχολεία αποτελούν συχνά χώρους πρόκλησης ατυχημάτων, με βασικό παράγοντα
πρόκλησης ατυχημάτων την επιθετικότητα των μαθητών, φαινόμενο που παρατηρείται
ιδιαίτερα στα μεγαλύτερα σχολεία. Ο σχεδιασμός του σχολείου για έκτακτα περιστατικά
περιορίζεται κυρίως στην αντιμετώπιση σεισμών, αλλά και πυρκαγιών. Τα προληπτικά μέτρα
στα σχολεία είναι περιορισμένα, ενώ το σχολείο δεν είναι εντελώς ασφαλές για τους μαθητές.
Το περιβάλλον του σχολείου προκαλεί άγχος στους εκπαιδευτικούς, ενώ οι ίδιοι έχουν ζητήσει
την υποστήριξη του σχολικού ψυχολόγου σε περιπτώσεις κρίσεων. Τέλος, έχουν αντιληφθεί
περιστατικά σχολικού εκφοβισμού, φαινόμενο πολύ σοβαρό για το κλίμα και την εκπαιδευτική
διαδικασία, το οποίο αντιμετωπίστηκε από το σύλλογο διδασκόντων.