Αξιολόγηση χρήσης παιχνιδιού τύπου Monopoly για τη βελτίωση της επίδοσης και της αύξησης του ενδιαφέροντος των μαθητών
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Eκπαίδευση ; Monopoly ; 21st skills ; Διδασκαλία Γεωγραφίας ; Game-based learningΠερίληψη
Με την παρούσα διπλωματική επιχειρείται η διερεύνηση της μάθησης μέσω παιχνιδιών (Game Based Learning) και η προοπτική αξιοποίησής τους στη σχολική τάξη.
Αρχικά, πραγματοποιείται ιστορική αναδρομή και τονίζεται η εξέχουσα θέση των παιχνιδιών στη ζωή των ανθρώπων. Στη συνέχεια αναλύονται τα χαρακτηριστικά και οι μηχανισμοί των παιχνιδιών και μελετώνται οι τρόποι, με τους οποίους οι σχεδιαστές μπορούν να εκμεταλλευτούν τους μηχανισμούς αυτούς, για να δημιουργήσουν μία βέλτιστη εκπαιδευτική εμπειρία. Από την ανάλυση προκύπτει ότι παρόλο που τα παιχνίδια έχουν όλα τα χαρακτηριστικά να μετατραπούν σε ξεχωριστό εργαλείο μάθησης, δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία που να αποδεικνύουν το μέγεθος της επιρροής τους στην ακαδημαϊκή επίδοση των μαθητών.
Στόχος της εργασίας, λοιπόν, είναι η σχεδίαση ενός παιχνιδιού τύπου Monopoly βάσει της θεωρίας Game Based Learning (GBL), προκειμένου να βελτιωθεί η ακαδημαϊκή επίδοση των μαθητών και να αυξηθεί το ενδιαφέρον τους για το μάθημα. Το ενδιαφέρον, υπο-κατηγορία των εσωτερικών κινήτρων σύμφωνα με τη θεωρία Self Determination Theory (SDT) έχει συνδεθεί με τη θετική κινητοποίηση των μαθητών.
Το παιχνίδι τύπου Monopoly χρησιμοποιήθηκε για τη διδασκαλία της Γεωγραφίας της Ευρώπης. Η μελέτη που πραγματοποιήθηκε ερευνά αν υπάρχει στατιστικά σημαντική επίδραση του παιχνιδιού στην επίδοση των μαθητών. Ανιχνεύονται επίσης οι συσχετισμοί μεταξύ επίδοσης και ενδιαφέροντος και οι διαφοροποιήσεις στην επίδοση αγοριών και κοριτσιών. Η ποσοτική στατιστική ανάλυση των δεδομένων έδωσε θετικές απαντήσεις στα ερευνητικά ερωτήματα. Συγκεκριμένα, η επίδοση των μαθητών παρουσίασε σημαντική άνοδο μετά το παιχνίδι, ενώ παράλληλα επαληθεύτηκε ότι το ενδιαφέρον των μαθητών σχετίζεται με την επίδοσή τους, αφού τα αποτελέσματα εμφάνισαν πολύ υψηλή συσχέτιση μεταξύ των δύο μεταβλητών.
Η συνεισφορά της παρούσας εργασίας έγκειται στα σημαντικά αποτελέσματα που προέκυψαν, καθώς ελέγχθηκε και επαληθεύτηκε η θετική επίδραση του παιχνιδιού στην ακαδημαϊκή επίδοση και στην αύξηση ενδιαφέροντος για το γνωστικό αντικείμενο.