Οδηγός βοήθειας για φοιτητές με απώλεια όρασης εισαγωγής τους στο Πανεπιστήμιο Πειραιά
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Απώλεια όρασης ; Φοιτητές ; Ανώτατη Εκπαίδευση ; Πανεπιστήμιο ΠειραιώςΠερίληψη
Ο σκοπός της εργασίας αποτελεί η διερεύνηση των απόψεων των φοιτητών με απώλεια όρασης σε θέματα που προκύπτουν κατά την εισαγωγή τους σε κάποιο τριτοβάθμιο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα. Η παρούσα εργασία σε θεωρητικό επίπεδο καλύπτει γνωστικά το αντικείμενο της εισαγωγής ατόμων με προβλήματα όρασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ζητημάτων σχετικά με την προσβασιμότητα, το νομικό, την υποστήριξη, τις εκπαιδευτικές ανάγκες τους. Επιπλέον έμφαση αποδίδεται στους παράγοντες που επιδρούν σε μια επιτυχή ακαδημαϊκή πορεία, στην εκπαίδευση και αντιμετώπιση εκπαιδευτικών προβλημάτων, στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν αλλά και την ετοιμότητα διαχείρισης των φοιτητών με απώλεια όρασης από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Σε ερευνητικό επίπεδο, ο σκοπός της εργασίας εξυπηρετήθηκε με τη συλλογή 4 συνεντεύξεων από φοιτητές με ολική απώλεια όρασης που φοιτούν σε Εκπαιδευτικά Ιδρύματα στην Αθήνα. Το δείγμα αποτελούνταν από 75% (3) άνδρες και 25% (1) γυναίκες, μέσης ηλικίας 22,75 έτη. Από την ανάλυση των στοιχείων των συνεντεύξεων προέκυψε ότι οι φοιτητές με προβλήματα όρασης προσδοκούσαν σε ένα υψηλό επίπεδο υποστήριξης του Εκπαιδευτικού Ιδρύματος κατά την εισαγωγή τους σε αυτό αλλά παρέμειναν μέτρια ικανοποιημένοι από τις πραγματικές συνθήκες που συνάντησαν με προβλήματα στην προσβασιμότητα στους χώρους, στην μετακίνηση, στην έλλειψη υποστηρικτικής τεχνολογίας και εξοπλισμού. Αν και σημειώθηκε ότι ο ρόλος της Γραμματείας ήταν υποστηρικτικός αλλά σε θέματα όπως οι εγγραφές, οι δηλώσεις και οι σημειώσεις. Επιπλέον καταγράφηκε μη ενημέρωση για ύπαρξη Οδηγού Εισαγωγής φοιτητών με απώλεια όρασης, μη καταγραφή εκπαιδευτικών αναγκών και προβλημάτων κατά την εισαγωγή στο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα. Επίσης, οι φοιτητές συνολικά είναι πολύ ικανοποιημένοι από το Εκπαιδευτικό Προσωπικό, μέτρια από την Γραμματεία, τις Υπηρεσίες, την Διοίκηση, τα μαθήματα, τις εξετάσεις, το εκπαιδευτικό υλικό, τον εξοπλισμό και τον χωροταξικό σχεδιασμό και λίγο από τις αίθουσες διδασκαλίας. Πιο ειδικά επεσήμαναν έλλειψη Υπηρεσιών ενημέρωσης και υποστήριξης σε θέματα σίτισης, στέγασης, μετακίνησης και συνοδείας, μη ύπαρξη υποστηρικτικών τεχνολογιών και εξοπλισμού, μην προσαρμογή διδασκαλίας με αποτέλεσμα την δυσκολία συμμετοχής και παρακολούθησης στα μαθήματα, δυσκολία στην εύρεση σημειώσεων, προφορική εξέταση ή ανάγνωση εκφωνήσεων στις εξετάσεις, μη χρήση γραφής Braille και ανυπαρξία εκπαίδευσης σε αυτή, η κατάλληλος χωροταξικός σχεδιασμός δυσκολίες στην πρόσβαση σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους (αίθουσες διδασκαλίας, βιβλιοθήκη, εστιατόριο κ.ά.) λόγω προβλημάτων προσπέλασης, χρήσης ανελκυστήρων και μη ύπαρξης ηχοσημάνσεων. Αναδείχθηκε μέτρια ικανοποίηση από την εισαγωγή των φοιτητών με απώλεια όρασης σε Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, στοιχείο ανατροφοδότησης των ΕΙ ώστε να επιλύσουν προβλήματα με απώτερο στόχο τη βελτίωση και ενίσχυση του εκπαιδευτικού συστήματος για την ομαλή εισαγωγή και ένταξή τους στην ακαδημαϊκή κοινότητα.