Αθέμιτες εμπορικές πρακτικές κατά την οδηγία 2005/29/ΕΚ και το Ν. 2251/1994
View/ Open
Keywords
Αθέμιτες εμπορικές πρακτικές ; Διαφήμιση ; Επιχειρήσεις ; Κοινοτικές Οδηγίες/Κανονισμοί ; Νόμοι ; ΚαταναλωτέςAbstract
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η παρουσίαση της έννοιας των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών, ήτοι εκείνων των μη θεμιτών εμπορικών μεθόδων, συμπεριλαμβανομένης φυσικά της διαφήμισης, που υιοθετούν οι επιχειρήσεις για την προώθηση των προϊόντων ή των υπηρεσιών τους με σκοπό την άσκηση επιρροής στους καταναλωτές για τη λήψη από τους τελευταίους απόφασης συναλλαγής που υπό διαφορετικές συνθήκες δεν θα ελάμβαναν, καθώς και της νομοθετικής αντιμετώπισής τους τόσο σε εθνικό, όσο σε κοινοτικό επίπεδο με παράλληλη καταγραφή νομολογιακών παραδειγμάτων μέσω των οποίων ο αναγνώστης μπορεί να κατανοήσει καλύτερα την εφαρμογή των ανωτέρω στην πράξη.
Αφού, αρχικά, αναπτυχθούν οι λόγοι οι οποίοι οδήγησαν τον κοινοτικό νομοθέτη στη θέσπιση της Οδηγίας για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές (2005/29/ΕΚ), θα ακολουθήσει η παράθεση και ο σχολιασμός των επιμέρους άρθρων της Οδηγίας, η οποία έχει ενσωματωθεί πλήρως και σχεδόν αυτολεξεί στην εθνική νομοθεσία με το Ν. 3587/2007, και ειδικότερα η ανάλυση της «μεγάλης γενικής ρήτρας», η παρουσίαση των παραπλανητικών και επιθετικών εμπορικών πρακτικών, καθώς και η παράθεση της λίστας των per se αθέμιτων εμπορικών πρακτικών, εκείνων, δηλαδή, των εμπορικών μεθόδων, οι οποίες θεωρούνται πάντα και υπό οποιεσδήποτε συνθήκες αθέμιτες και άρα απαγορευμένες.
Η παρουσίαση των παραπάνω θεματικών θα συμπληρώνεται με παραδείγματα νομολογιακά, είτε του εθνικού, είτε του κοινοτικού δικαστή, που διά των αποφάσεών τους έχουν συνδράμει σημαντικά στην ερμηνεία των επιμέρους διατάξεων της Οδηγίας.
Επίσης, στα τελευταία κεφάλαια της εργασίας, θα αναπτυχθούν δύο βασικές προβληματικές που αφορούν τη σχέση της νομοθεσίας για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές με τη νομοθεσία για τη συγκριτική διαφήμιση, καθώς και με τις διατάξεις του αθέμιτου ανταγωνισμού, στις οποίες, επίσης, περιλαμβάνονται διατάξεις για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές με άμεσους, όμως, αποδέκτες των οικείων προστατευτικών κανόνων, όχι τους καταναλωτές, αλλά τους ανταγωνιστές μίας επιχείρησης.
Η παρούσα εργασία απευθύνεται τόσο στους ασκούντες νομικά επαγγέλματα (δικηγόρους, δικαστές, νομικούς συμβούλους του ευρύτερου ιδιωτικού αλλά και δημοσίου τομέα), όσο και στις επιχειρήσεις και στους απλούς καταναλωτές, οι οποίοι μέσω του παρόντος εγχειριδίου θα δύνανται να ενημερωθούν καταλλήλως ούτως ώστε οι μεν πρώτοι να απέχουν από αθέμιτες ενέργειες γνωρίζοντας πλέον τις κυρώσεις που επάγεται η παράβαση των οικείων διατάξεων, οι δε δεύτεροι να αναγνωρίζουν τον αθέμιτο τρόπο με τον οποίο ενεργούν οι επιχειρήσεις και να αναπτύξουν τις κατάλληλες «άμυνες» για τη μη επιρροή τους από τις εν λόγω ενέργειες.
Postgraduate Studies Programme
Δίκαιο και ΟικονομίαDepartment
Σχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης ΕπιχειρήσεωνΣχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών
Σχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης