Διαχείριση κινδύνων - εκπαιδευτικές εφαρμογές - μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Doctoral Thesis
Συγγραφέας
Κουτάνης, Δημήτρης Γεωρ.
Ημερομηνία
2016-10Επιβλέπων
Τσιχριντζής, ΓεώργιοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Μέσα κοινωνικής δικτύωσης ; Εκπαιδευτικό λογισμικό ; Κίνδυνος ; Ανάλυση SWOT ; Risk analysisΠερίληψη
Η εργασία αυτή έχει σαν στόχο τη δημιουργία καλύτερου εκπαιδευτικού λογισμικού για χρήση στο διαδίκτυο και τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης.
Ο τρόπος προσέγγισης και τα εργαλεία που χρησιμοποιούμε στην προσπάθεια
αυτή σχετίζονται άμεσα με τη διαχείριση έργων και ειδικότερα τη διαχείριση κινδύνων.
Στην προσέγγισή μας καταβάλλεται προσπάθεια να εντοπισθούν όλα εκείνα τα
στοιχεία που μπορεί να οδηγήσουν σε αποτυχία το λογισμικό μας (Κίνδυνοι) αλλά και
αυτά που μπορούν να το αναδείξουν και το οδηγήσουν στην επιτυχία (Ευκαιρίες).
Σε αρκετές περιπτώσεις τα εργαλεία διαχείρισης κινδύνων, καθώς και οι τεχνικές διαχείρισης που έχουν αναπτυχθεί και συναντάμε στη διεθνή βιβλιογραφία μπορούν να τύχουν εφαρμογής σε διαφορετικών ειδών έργα γιατί δεν παρουσιάζουν εξειδίκευση και είναι εύκολη η προσαρμογή τους. Μπορούν εύκολα να εφαρμοστούν σε
διαφορετικά είδη έργων, είτε αυτά είναι έργα που το επιχειρησιακό τους αντικείμενο
έχει χρηματοοικονομικό χαρακτήρα, είτε πρόκειται για έργα που δραστηριοποιούνται
στον κατασκευαστικό τομέα, είτε πρόκειται για ένα έργο πληροφορικής.
Καταβλήθηκε προσπάθεια για την όσο το δυνατόν καλύτερη οργάνωση της έρευνάς μας και την αξιοποίηση των δεδομένων που συγκεντρώσαμε κατά τη διάρκεια
της. Οι επιλογές που έγιναν στον σχεδιασμό, αλλά και στην υλοποίησης τής έρευνας,
αφορούσαν τη δημιουργία μιας διαδικτυακής εκπαιδευτικής εφαρμογής και έγιναν με
γνώμονα την καλύτερη προσαρμογή της για διαφορετικά εκπαιδευτικά αντικείμενα,
που μπορεί να χρειαστεί να σχεδιαστούν με την βοήθεια της.
Ο τρόπος με τον οποίο έγινε η δόμηση της εργασίας και η επιλογή του περιεχομένου της είχε σαν στόχο να δώσουν την δυνατότητα στον αναγνώστη της να κατανοήσει εύκολα το περιεχόμενό της, φροντίζοντας κάθε φορά να παρέχονται σε αυτόν
όλες οι πληροφορίες που κρίθηκαν απαραίτητες ανάλογα με την πρόοδο της μελέτης.
Αρχικά γίνεται μία αναφορά στο τι είναι έργο, τι είναι διαχείριση έργων, και η
διαχείριση κινδύνων, πόσο σημαντικά είναι για την επιτυχή κατάληξη μιας αντίστοιχης δραστηριότητας. Στη συνέχεια γίνεται περιγραφή κάποιων γενικών βασικών εννοιών.
Ακολουθούν τρεις μεγάλες ενότητες, με την πρώτη ενότητα να ασχολείται με τις
μεθόδους εκείνες τις οποίες μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε προκειμένου να αναζητήσουμε τους πιθανούς κινδύνους που σχετίζονται με ένα έργο. Στη δεύτερη ενότητα
καταγράφονται μέθοδοι που σχετίζονται με την ανάλυση ενός κινδύνου και κατ’ επέκταση των συνεπειών του. Και τέλος η τρίτη ενότητα ασχολείται με τρόπους αντιμετώπισης των κινδύνων.
Στη συνέχεια γίνεται αναφορά εκπαιδευτικών θεωριών και παρουσίαση του web
και των κοινωνικών δικτύων και ακολουθεί παρουσίαση της έρευνας που διενεργήθηκε. Αναφέρεται ο τρόπος σχεδίασής της, η πορεία υλοποίησής της, και παρουσίαση
των αποτελεσμάτων της. Η έρευνα αυτή είχε σαν αντικείμενο τον εντοπισμό κινδύνων
που μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα ή ευκαιρίες κατά τη δημιουργία διαδι-
κτυακού εκπαιδευτικού λογισμικού.
Τα αποτέλεσμα της παραπάνω έρευνας, σε συνδυασμό με προηγούμενες εργασίες άλλων στις οποίες καταγράφονται πιθανοί κίνδυνοι-ευκαιρίες με γενικότερα χαρακτηριστικά που προκύπτουν κατά την προσπάθεια δημιουργίας λογισμικού, τα συγκεντρώσαμε και προχωρήσαμε στη δημιουργία μιας λίστα με μεγάλο εύρος πιθανών
κινδύνων. Στόχος είναι να συμπεριλάβουμε όσο περισσότερους κινδύνους είναι δυνατόν. Oι κίνδυνοι αυτοί σχετίζονται με ομάδες χρηστών (πχ ηλικία, φύλλο κ.ά.), αλλά
και γνωστικό αντικείμενο (π.χ. μια εφαρμογή που έχει σαν αντικείμενο τη φυσική
μπορεί να έχει διαφορές σε σχέση με μια εφαρμογή για την ιστορία).
Μετά την ανάλυση των κινδύνων, η προσπάθεια επικεντρώθηκε στην εύρεση
κατάλληλων τρόπων για την αντιμετώπισή τους, για όσους τουλάχιστον δεν είχε δια-
τυπωθεί κάποια σχετική πρόταση. Με τη διαδικασία αυτή η λίστα μας εμπλουτίστηκε
περιέχοντας όχι μόνο τους πιθανούς κινδύνους αλλά και προτάσεις για την αντιμετώπισή τους. Σε όλη τη διάρκεια της προσπάθειας είχαμε συνεχή υποστήριξη από εκπαιδευτικούς διαφόρων ειδικοτήτων και βαθμίδων οι οποίοι πρόσφεραν σημαντική βοήθεια στον καθορισμό των περιεχόμενων της λίστας.