Εμφάνιση απλής εγγραφής

Η ιστορική εξέλιξη και το Νομικό Πλαίσιο της Κοινωνικής Προστασίας της Παιδικής Ηλικίας.

dc.contributor.advisorΝτάνος, Αναστάσιος
dc.contributor.authorΚούγκας, Στέφανος
dc.date.accessioned2015-02-19T10:25:35Z
dc.date.available2015-02-19T10:25:35Z
dc.date.issued2015-02-19T10:25:35Z
dc.identifier.urihttps://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/6331
dc.description.abstractΗ εργασία που ακολουθεί αφορά στην Κοινωνική Προστασία της Παιδικής Ηλικίας και χωρίζεται σε δύο ενότητες : την Ιστορική Εξέλιξη και το Νομικό Πλαίσιο αυτής. Η πρώτη ενότητα είναι χωρισμένη σε κεφάλαια που αντιστοιχούν σε μεγάλες ιστορικές περιόδους. Για καθεμιά περίοδο περιγράφονται αναλυτικά όλες οι εκφάνσεις της Κοινωνικής Προστασίας της Παιδικής Ηλικίας. Στο πρώτο κεφάλαιο βλέπουμε την οικογένεια στην Προϊστορική Εποχή, κατά την Εποχή του Λίθου και κατά την Εποχή του Χαλκού, όπου κυρίαρχο πρότυπο είναι η μητριαρχία και τα παιδιά μεγαλώνουν κοντά και στους δύο γονείς. Στη συνέχεια έχουμε την Αρχαία Αθήνα όπου βλέπουμε να γίνονται σπουδαίες προσπάθειες για τη μόρφωση του παιδιού. Αντιθέτως, στην Αρχαία Σπάρτη το ζητούμενο είναι η στρατιωτική εκπαίδευση του παιδιού για να προετοιμαστεί ώστε να γίνει καλός πολεμιστής. Στο δεύτερο κεφάλαιο, στα Ρωμαϊκά χρόνια, η θέση του παιδιού έμοιαζε πολύ με αυτή του δούλου. Κατά τον Μεσαίωνα βασικό στοιχείο αποτελεί η χριστιανική ιδέα με ιδιαιτέρως αυστηρή, ωστόσο, διαπαιδαγώγηση. Στην Αναγέννηση παρατηρούμε ότι η ανάγκη του ανθρώπου της Δύσης για απελευθέρωση από τα ποικίλα δεσμά του Μεσαίωνα οδήγησε στο ενδιαφέρον για τον άνθρωπο και την ολόπλευρη ανάπτυξή του, γεγονός το οποίο εισήγαγε νέες παιδαγωγικές θεωρίες με ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα. Επιστρέφοντας στα καθ’ ημάς, γίνεται η παρουσίαση των κύριων προνοιακών θεσμών για το παιδί της Βυζαντινής εποχής, όπου υπό την επίδραση του Χριστιανισμού βλέπουμε μια σημαντική βελτίωση. Τέλος, ενδιαφέρον παρουσιάζει η ανάπτυξη της πρόνοιας μέσα στα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Μνημονεύονται τα κρυφά σχολειά όπου οι μορφωμένοι κληρικοί κλήθηκαν να επιτελέσουν το έργο της διαπαιδαγώγησης των ελληνόπουλων. Στο τρίτο κεφάλαιο περιγράφεται η κοινωνική πρόνοια για το παιδί από την ίδρυση του ελληνικού κράτους έως το 1921. Βλέπουμε την περίοδο διακυβέρνησης του Ιωάννη Καποδίστρια (1828-1831), αυτού του Μεγάλου Κυβερνήτη που έδωσε την ψυχή του στην προστασία των παιδιών του ελληνικού Έθνους. Στη συνέχεια έχουμε την περίοδο διακυβέρνησης του Όθωνα και της Αντιβασιλείας (1832-1862), όπου εισάγονται νέες αντιλήψεις στον τομέα της παιδικής προστασίας μαζί με την οικονομική ενίσχυση από τις Μεγάλες Δυνάμεις. Ακολουθεί η περίοδος από τη Συνταγματική Βασιλεία του Γεωργίου Α΄ έως τη Μικρασιατική καταστροφή (1864-1921), στα πρώτα χρόνια της οποίας -έως το 1912- έχουμε τη δυσπραγία του κράτους στον τομέα της κοινωνικής πρόνοιας για το παιδί. Το κενό που αφήνει η άσκηση της δημόσιας κοινωνικής πρόνοιας αναπληρώνεται από την ιδιωτική και εκκλησιαστική πρωτοβουλία. Στη συνέχεια και λόγω των πολέμων που μεσολαβούν (Βαλκανικοί, Α΄ Παγκόσμιος) το Κράτος αναγκάζεται να λάβει ενεργό ρόλο στον τομέα της πρόνοιας, παραδείγματος χάρη για την περίθαλψη των χιλιάδων ορφανών. Στο τέταρτο κεφάλαιο βλέπουμε την περιγραφή της κοινωνικής πρόνοιας για το παιδί από τη μικρασιατική καταστροφή έως τη μεταπελευθερωτική περίοδο και τη δικτατορία των συνταγματαρχών. Το Κράτος, συνειδητοποιώντας την αδυναμία της ιδιωτικής πρωτοβουλίας να ανταποκριθεί επαρκώς στα προβλήματα της παιδικής ηλικίας, δείχνει έντονο ενδιαφέρον για την οργάνωση του τομέα της παιδικής προστασίας κυρίως μέσω ενός εκτεταμένου δικτύου ιδρυμάτων. Σιγά-σιγά φτάνουμε στα χρόνια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου με την έναρξη του οποίου αναστέλλεται κάθε προσπάθεια ορθολογικού σχεδιασμού μέτρων προνοιακής πολιτικής. Στη διάρκεια της κατοχής, στο έργο της διάσωσης του πληθυσμού από την πείνα και τις ασθένειες καθοριστική ήταν η βοήθεια από το εξωτερικό (Διεθνής Ερυθρός Σταυρός, Έλληνες ομογενείς της Αμερικής) και η δράση της Εκκλησίας της Ελλάδας. Με το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου ξεσπά εμφύλιος πόλεμος έως το 1949. Με πρωτοβουλία της τότε βασιλικής οικογένειας ιδρύονται οι Παιδοπόλεις για την περίθαλψη των χιλιάδων ορφανών των πολέμων, αν και εκφράζονται αμφιβολίες για τη δράση τους. Στην περίοδο που ακολουθεί γίνεται προσπάθεια για αναδιοργάνωση της κοινωνικής πρόνοιας με τη βοήθεια και διεθνών οργανισμών, όπως της UNRA (United Nations Relief and Rehabilitation Administration) του Ο.Η.Ε. Μετά το 1950 η κοινωνική πρόνοια στην Ελλάδα καταγράφει ανοδική πορεία. Στον τομέα της παιδικής προστασίας παρουσιάζει σημαντικό έργο. Η κατάλυση της δημοκρατίας μετά το πραξικόπημα των Συνταγματαρχών στις 21 Απριλίου 1967, προκαλεί σοβαρές δυσχέρειες στην πορεία της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης της χώρας. Αν και στον τομέα της κοινωνικής πρόνοιας καταγράφονται κάποιες κινήσεις, όπως η δημιουργία του Εθνικού Οργανισμού Πρόνοιας, οι μελετητές αυτής της περιόδου τις αποδίδουν σε προσπάθειες δημαγωγίας εκ μέρους της Χούντας. Στο πέμπτο κεφάλαιο περιγράφεται η περίοδος από τη μεταπολίτευση έως και σήμερα. Την περίοδο αυτή προωθείται η λαϊκή επιμόρφωση, αναμορφώνεται το οικογενειακό δίκαιο και εκσυγχρονίζεται το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των Μονάδων Κοινωνικής Φροντίδας. Η μεγάλη αλλαγή γίνεται με την ένταξη της χώρας μας στην τότε ΕΟΚ και μετέπειτα Ευρωπαϊκή Ένωση, κυρίως με την έναρξη της χρηματοδότησης από την Ε.Ε. Επίσης, από το 1990 και μετά εμφανίζονται και οι πρώτες Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ) που ασχολούνται με την προστασία των παιδιών. Τέλος, στη δημόσια κοινωνική πρόνοια έχουμε τις πρόσφατες προσπάθειες για Ανασυγκρότηση των Φορέων Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Στη δεύτερη ενότητα περιγράφονται οι υπηρεσίες ανοικτής φροντίδας και ιδρυματικής περίθαλψης, που προσφέρονται από το κράτος και την ιδιωτική και εκκλησιαστική πρωτοβουλία. Στην πρώτη υποενότητα περιγράφονται οι βρεφονηπιακοί και παιδικοί σταθμοί, οι παιδικές κατασκηνώσεις και οι Διευθύνσεις Κοινωνικής Υπηρεσίας των ΟΤΑ. Επίσης, γίνεται εκτενής αναφορά στην επιδοματική πολιτική ενίσχυσης των παιδιών. Τέλος αναλύονται λεπτομερέστατα οι θεσμοί της Επιτροπείας, της Αναδοχής και της Υιοθεσίας. Στην δεύτερη υποενότητα γίνεται καταγραφή των Υπηρεσιών Κλειστής Φροντίδας. Έτσι έχουμε τα Κέντρα Προστασίας Παιδιού (πρώην Κέντρα Παιδικής Μέριμνας και Παιδοπόλεις), το Κέντρο Βρεφών “ΜΗΤΕΡΑ”, τις αποκεντρωμένες υπηρεσίες του πρώην Π.Ι.Κ.Π.Α., τα προστατευόμενα διαμερίσματα, τους ξενώνες, τα εργαστήρια κ.α., το Πρόγραμμα Προστασίας και Κοινωνικής Φροντίδας των Παιδιών στον Δρόμο, το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Κοινωνικής Βοηθείας (Ε.Κ.Α.Κ.Β.), τις Εταιρείες Προστασίας Ανηλίκων, τις Δομές της ιδιωτικής πρωτοβουλίες και τέλος τα εκκλησιαστικά ιδρύματα. Περιγράφεται το «Παπάφειο» πρώην Κέντρο Παιδικής Μέριμνας, η πρώην Παιδόπολη «Αγία Βαρβάρα», η Στέγη Ανηλίκων «ο Καλός Ποιμήν» και τέλος τα Παιδικά Χωριά SΟS. Συμπεράσματα και σχόλια κρίθηκε ότι αξίζει να καταγραφούν για το περιεχόμενο της δεύτερης ενότητας με δεδομένο ότι στην πρώτη ενότητα παρουσιάζεται η ιστορική εξέλιξη της Κοινωνικής Προστασίας της Παιδικής Ηλικίας. Στο τέλος της εργασίας παρατίθενται προτάσεις για την βελτίωση τόσο των ανοικτών όσο και των κλειστών δομών κοινωνικής φροντίδας
dc.language.isoel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.el
dc.subjectΠαιδιά -- Πρόνοια
dc.subjectΠαιδιά -- Ιδρύματα προστασίας
dc.subjectΚοινωνική πρόνοια
dc.titleΗ ιστορική εξέλιξη και το Νομικό Πλαίσιο της Κοινωνικής Προστασίας της Παιδικής Ηλικίας.
dc.title.alternativeThe Historical Evolution and the Legal Framework of the Social Protection of Children.en
dc.typeMaster Thesis
europeana.isShownAthttps://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/6331
dc.identifier.call362.76 ΝΤΑ
dc.description.abstractENThe following paper is about the Social Protection of Children and it consists of two main sections: Historical Evolution and Legal Framework. The first section is divided into chapters that correspond to large historical eras. For each era, every form of Children’s Social Protection is being analytically described. In the first chapter, the concepts of “family” is being presented at the Pre-Historic era, at the Stone Age and at the Bronze Age where the dominant family pattern was the matriarch with children were being raised close to both parents. Thereafter, great effort for child’s education is done in Ancient Athens. On the contrary, at Ancient Sparta the most important fact was to properly prepare each child through extensive military training in order to be a good warrior. In the second chapter, in Roman times, child’s position in the society was similar to that of a slave. During Middle Age, one fundamental principle was that of the Christian way with excessively however strict education. During Renaissance, it can be observed that the need of Western civilization to be liberated from the various beliefs of Middle Age, led to an explosion of interest about the human being and its development and thus new educational human-centric theories were evolved. Then, basic welfare principles about the child in the Byzantine era, where a lot of improvement can be seen under Christianity, are being presented. In the end of this chapter, the development of social welfare through the years of Ottoman occupation with the rise of secretive schools under the administration of educated priests is being discussed. The third chapter describes the social welfare for the child from the establishment of the Greek state until 1921. Ioannis Kappodistrias (1828-1831), this great leader, gave a huge fight towards protection of children of the nation. After that, Othonas and his kingdom came in Greece (1832-1862), when new ideas for child protection are implemented and also financially supported by the Great Powers that time. From 1864 since 1921, no actions were taken in the area of child protection from the official government and Church along with private sector took initiatives to fill this gap. Then, after all the wars Greece took part, the State is forced to actively participate in social welfare, for instance taking care of thousands of orphan children. In the fourth chapter, there is a discussion of social welfare policies from the destruction of Mikra Asia until the dictatorship of the Colonels. A wide network of institutions is organized until the Second World War when all actions are immediately stopped again. During the German occupation, great help had come from external sources along with the help of Church. Thousands of orphan children after this war and the Civil War that followed were taken care of in massive Child Cities as they were called. Later, International Organizations like UNRA of the UN, tried to reorganize State’s policies and hence social welfare demonstrates progressive course. During dictatorship, economic and social development slowed down but National Welfare Foundation is being established with a possible, according to researchers of this era, effort of demagogue. The last chapter of the first section is referring to the period from restoring democracy until nowadays. Promotion of public training, transformation of Family Law and modernization of the institutional framework of operation of the Social Care Units are some of the initiatives that can be seen in this era. The greatest change in these policies came when Greece entered the European Union mostly due to huge imported funds. Furthermore, Non-Government Organizations who act upon children’s protection are created after 1990. Finally, for public social welfare, recent efforts for reformation of the Foundations of Social Solidarity can be counted. In the second Section, which is organized into two sub-sections, we can see various services of open care and institutional care provided by the State and public sector. The first sub-section includes descriptions of Early Childhood and Childhood Day Care, the Childhood camps and the Departments of Social Services of the Local Authorities Organization. Furthermore, the section presents the policy of allowance to support children and finally it analyzes the statute of Trusteeship, Foster Families and Adoption. In the second sub-section, Services of Closed Care are being recorded. Children Protection Centers, Infant Center “MITERA”, decentralized services of ex- PIKPA, protected apartments and guest houses, the Program of Protection and Social Care of Children on the Street, the National Center of Instant Social Help (EKAKB) and Corporations of Protecting Children are some of those Closed Care Services. In the end of this paper, conclusions and suggestions for improvement of the Open and Closed structures of Social Care are presented.
dc.corporate.nameΤεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πειραιά


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές
Εκτός από όπου διευκρινίζεται διαφορετικά, το τεκμήριο διανέμεται με την ακόλουθη άδεια:
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές

Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Πειραιώς
Επικοινωνήστε μαζί μας
Στείλτε μας τα σχόλιά σας
Created by ELiDOC
Η δημιουργία κι ο εμπλουτισμός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Διώνη", έγιναν στο πλαίσιο του Έργου «Υπηρεσία Ιδρυματικού Αποθετηρίου και Ψηφιακής Βιβλιοθήκης» της πράξης «Ψηφιακές υπηρεσίες ανοιχτής πρόσβασης της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Πειραιώς»