Show simple item record

dc.contributor.advisorΠαρασκευά, Φωτεινή
dc.contributor.authorΧατζηδημητρίου, Παναγιώτα
dc.date.accessioned2016-12-07T16:57:39Z
dc.date.available2016-12-07T16:57:39Z
dc.date.issued2015-09
dc.identifier.urihttp://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/9266
dc.description.abstractΗ εκπαίδευση STEM ενσωματώνει και ενώνει διαφορετικούς τομείς μελέτης. Οι συνδέσεις ανάμεσα σε αρχές μάθησης έχει αποδειχθεί ότι ενθαρρύνουν τους μαθητές να κάνουν παραγωγικές συνδέσεις ανάμεσα σε μαθήματα, να αυξήσουν τις ευκαιρίες αλληλεπιδράσεων με τους συμμαθητές τους και να ενθαρρύνουν παραγωγικά ευρήματά τους εκτός τάξης. Ωστόσο, η σύνδεση αυτή των μαθημάτων δεν επιτυγχάνεται τις περισσότερες φορές και προκύπτει η ανάγκη για σύνδεση των επιστημονικών πεδίων μεταξύ τους αλλά και με την καθημερινή ζωή. Το STEM φαίνεται πως είναι ο πλέον κατάλληλος τρόπος προετοιμασίας των νέων ανθρώπων για τη ζωή και τη μετέπειτα καριέρα τους. Η λέξη STEM είναι ένα ακρωνύμιο που περιγράφει τις Επιστήμες (Science), την Τεχνολογία (Technology), τη Μηχανική (Engineering) και τα Μαθηματικά (Maths). Η εκπαίδευση STEM σχετίζεται με την προσέγγιση διδασκαλίας και μάθησης που ενσωματώνει το περιεχόμενο και τις ικανότητες των Επιστημών, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής και των Μαθηματικών. Οι μαθητές όλων των τύπων σχολείων μπορούν να εμπλακούν (engagement) σε υψηλής ποιότητας μαθήματα επιστημών, τεχνολογίας, μηχανικής και μαθηματικών. Ωστόσο, αυτό δεν επιτυγχάνεται τις περισσότερες φορές. Το ζήτημα είναι να εξασφαλιστούν οι προϋποθέσεις που θα επιτρέψουν την εμπλοκή των μαθητών σε δραστηριότητες STEM, θα ενισχύσουν τη συνεργασία και τις δεξιότητες που αφορούν τα συγκεκριμένα πεδία (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Εν ολίγοις, ο στόχος είναι να προσελκύσουμε το ενδιαφέρον των μαθητών, ούτως ώστε να θέλουν να εμπλακούν σε δραστηριότητες STEM και όχι επειδή πρέπει να το κάνουν. Άλλωστε, είναι γεγονός πως το διεθνές πλαίσιο για τη μάθηση του 21ου αιώνα τονίζει πως οι εκπαιδευόμενοι χρειάζεται να αναπτύξουν δεξιότητες μάθησης και καινοτομίας, μέσα στις οποίες περιλαμβάνεται η συνεργασία. Παράλληλα, η εκπαίδευση STEM διδάσκει ανεξάρτητη καινοτομία και επιτρέπει στους μαθητές να εξερευνήσουν καλύτερα και εις βάθος όλα τα μαθήματα, χρησιμοποιώντας τις αποκτηθείσες δεξιότητες. Αυτές οι δεξιότητες θα χρειαστούν στους μαθητές, ούτως ώστε να γίνουν οι μελλοντικοί καθοδηγητές παγκοσμίως. Όλα τα επαγγέλματα απαιτούν εργαζόμενους, που έχουν την ικανότητα να σκέφτονται κριτικά, να δουλεύουν ως μέλη μιας ομάδας και συγχρόνως ανεξάρτητα και να διαθέτουν δεξιότητες STEM. Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας κατέστη ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη και η υλοποίηση ενός εννοιολογικού πλαισίου, συνδυάζοντας τη συνεργατική στρατηγική Jigsaw με το μοντέλο της Γνωστικής Μαθητείας (Cognitive Apprenticeship) και τη μεθοδολογία STEM στο πλαίσιο ενός τεχνολογικά υποστηριζόμενου περιβάλλοντος μάθησης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Ειδικότερα, επιχειρείται ο πειραματικός έλεγχος του προτεινόμενου εννοιολογικού πλαισίου σε σχέση με την μεταβολή των συνεργατικών δεξιοτήτων (Collaborative Skills), της εμπλοκής (Engagement) των μαθητών και των δεξιοτήτων στα πεδία STEM (STEM Skills). Η διπλωματική εργασία, λοιπόν, υφαίνεται μέσα από τις αρχές των κοινωνικοπολιτισμικών θεωριών και της συνεργατικής μάθησης στο πλαίσιο της εκπαίδευσης STEM. Το παρόν εννοιολογικό πλαίσιο ενσωματώθηκε στο αυτόνομο τεχνολογικά υποστηριζόμενο μαθησιακό περιβάλλον «Οι Δυνάμεις στη Ζωή μας» (Forces in Everyday Life), που δημιουργήθηκε με τη χρήση του εργαλείου WordPress. Η συγκεκριμένη έρευνα απευθύνεται σε μαθητές πρωτοβάθμιας σχολικής εκπαίδευσης Στ’ δημοτικού. Οι μαθητές της Στ’ δημοτικού που συμμετείχαν σε αυτήν ήταν δεκαέξι και αξιολογήθηκαν με εργαλεία μέτρησης, όπως ερωτηματολόγια και ρουμπρίκες αξιολόγησης. Από τα αποτελέσματα έγινε φανερό πως οι εκπαιδευόμενοι κατάφεραν να ενισχύσουν σημαντικά τις STEM δεξιότητες, τη μαθησιακή εμπλοκή και τις συνεργατικές δεξιότητές τους. Μελλοντικά θα μπορούσε η παράμετρος δειγματοληψίας “φύλο” να ερευνηθεί, να αυξηθεί το δείγμα της έρευνας και να ενσωματωθούν και οι Τέχνες στο παρόν εννοιολογικό πλαίσιο, δηλαδή η έρευνα να διεξαχθεί στα πλαίσια της εκπαίδευσης STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics), ούτως ώστε να διαπιστωθεί αν οι μεταβλητές που εξετάστηκαν μπορούν να ενισχυθούν περαιτέρω. Εν τέλει, η εξαγωγή ερευνητικών συμπερασμάτων και για τους επιμέρους γνωστικούς στόχους, τις επιμέρους δεξιότητες και τον αναστοχασμό που τίθενται στο συγκεκριμένο εννοιολογικό πλαίσιο μπορεί να αποτελέσει θέμα προς μελλοντική διερεύνηση.el
dc.format.extent301el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Πειραιώςel
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleΔημιουργία τεχνολογικά υποστηριζόμενου μαθησιακού περιβάλλοντος στο πλαίσιο της εκπαίδευσης STEM συνδυάζοντας τη συνεργατική στρατηγική jigsaw με τις μεθόδους της γνωστικής μαθητείας για την πρωτοβάθμια σχολική εκπαίδευσηel
dc.typeMaster Thesisel
dc.contributor.departmentΣχολή Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτωνel
dc.description.abstractENSTEM education integrates and links different fields of study. It has been proven that the links among principles of learning encourage students to group subjects effectively, to increase interaction with their classmates and to be creative outside the classroom. However, most of the times the link among the subjects does not exist. Therefore, science fields should be linked with each other and create projections to everyday life. STEM appears to be the most suitable way of preparing young people for life and their future career. The word STEM is an acronym which describes Science, Technology, Engineering and Mathematics. STEM education is related to teaching and learning approach that integrates content and skills of Science, Technology, Engineering and Mathematics. Students can be engaged in high quality subjects of Science, Technology, Engineering and Mathematics, regardless the type of schools they attend. The requirements, which will allow students to be engaged in STEM activities, increase collaboration and STEM skills, must be satisfied. Thus, the goal is to attract students’ interest in order to take the initiative to engage in STEM activities rather than being told to do so. Furthermore, the international framework for learning in the 21st century highlights that learners have to acquire learning and innovation skills, and collaboration as a skill should be included. In addition, STEM education teaches independent innovation allowing students to investigate all the subjects thoroughly, using the acquired skills. Students will generalize these skills in order to become the future leaders worldwide. All the occupations require workers who have critical thinking, team spirit, flexibility and STEM skills. The aim of the current study is the designing, the development and the implementing of a framework of concepts connecting the collaborative strategy of Jigsaw with the Cognitive Apprenticeship model and STEM education in a technologically supported learning environment for primary education. Specifically, an experimental survey is attempted related to the proposed framework of concepts and the variation of collaborative skills, engagement and STEM skills. As a result, this study is structured based on the principles of social-cultural theories, collaborative learning and STEM education. This framework of concepts has been integrated in the autonomous technologically supported learning environment “Forces in Everyday Life”, which has been created by WordPress. This study is oriented towards students who attend the 6th grade of primary schools. Sixteen students participated in this study; they were assessed by assessment tools such as questionnaires and rubrics. The study’s results showed a significant increase in their STEM skills, their engagement and their collaborative skills. Future studies should take into account the gender, increase the sample size and integrate Arts in the proposed framework of concepts. In other words, a future research should be tailored according to STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics), in order to investigate whether there is an increase in the variables. Finally, future studies should look at the sub-aims, sub-skills and reflection.el
dc.contributor.masterΨηφιακά Συστήματα και Υπηρεσίεςel
dc.subject.keywordΠρωτοβάθμια εκπαίδευσηel
dc.subject.keywordSTEMel
dc.subject.keywordΓνωστική μαθητείαel
dc.subject.keywordJigsawel
dc.subject.keywordSTEM δεξιότητεςel
dc.subject.keywordΜαθησιακή εμπλοκήel
dc.subject.keywordΣυνεργασίαel
dc.subject.keywordΤεχνολογικά υποστηριζόμενο μαθησιακό περιβάλλονel
dc.subject.keywordPrimary educationel
dc.subject.keywordCognitive apprenticeshipel
dc.subject.keywordSTEM skillsel
dc.subject.keywordStudent engagementel
dc.subject.keywordCollaborationel
dc.subject.keywordTechnologically supported learning environmentel


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Except where otherwise noted, this item's license is described as
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές

Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Πειραιώς
Contact Us
Send Feedback
Created by ELiDOC
Η δημιουργία κι ο εμπλουτισμός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Διώνη", έγιναν στο πλαίσιο του Έργου «Υπηρεσία Ιδρυματικού Αποθετηρίου και Ψηφιακής Βιβλιοθήκης» της πράξης «Ψηφιακές υπηρεσίες ανοιχτής πρόσβασης της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Πειραιώς»