Εμφάνιση απλής εγγραφής

Το σύστημα προμηθειών υγείας στην Ελλάδα (στην περίοδο 1980-2010): μια θεωρητική και εμπειρική προσέγγιση

dc.contributor.advisorΠαπαηλίας, Θεόδωρος
dc.contributor.authorΖηκίδου, Σταυρούλα Χ.
dc.date.accessioned2015-09-24T06:03:12Z
dc.date.available2015-09-24T06:03:12Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/7797
dc.description.abstractΗ εφοδιαστική αλυσίδα των νοσοκομείων αποτελεί έναν πραγματικά δύσκολο, όσο και άγνωστο χώρο για τον περισσότερο κόσμο, ακόμη και για αυτούς που ασχολούνται με το supply chain. Απαιτείται ετοιμότητα και σωστό management για την διαχείριση ευαίσθητων υλικών που ξεκινούν από την πιο απλή σύριγγα και φτάνουν έως τα πολυπλοκότερα ιατροτεχνολογικά προϊόντα. Αναφορικά με το χώρο των προμηθειών υγείας του δημόσιου νοσοκομειακού τομέα, αυτός χαρακτηρίζεται από πολλά τεχνικά, νομικά και οργανωτικά εμπόδια όπως πληθώρα νόμων, πολλαπλότητα και πολυπλοκότητα ειδών, αδυναμία προσδιορισμού των πραγματικών αναγκών για προμήθειες και των ποσοτήτων αυτών, έλλειψη συστήματος καταγραφής ειδών και ενιαίας κωδικοποίησης υλικών, έλλειψη συνάφειας μεταξύ παραγγελθέντων υλικών, έλλειψη ελέγχου της χρήσης των υλικών, διόγκωση προμήθειας εξωσυμβατικών υλικών, παρατάσεις των ήδη υπαρχόντων συμβάσεων, μικρή διαπραγματευτική αποτελεσματικότητα και φυσικά, καθυστερήσεις στην υλοποίηση των διαγωνισμών (μεγάλοι κύκλοι προμήθειας για τις προγραμματισμένες αγορές). Το σίγουρο είναι ότι δαπανώνται πολύ περισσότερα από αυτά που απαιτούνται. Επιπλέον, στα περισσότερα νοσοκομεία οι διαδικασίες των προμηθειών διενεργούνται με τον παραδοσιακό χειρόγραφο τρόπο (ανυπαρξία ενιαίων συστημάτων πληροφορικής), με αποτέλεσμα να δημιουργούνται λάθη, παραλείψεις και καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των διαγωνισμών. Η απουσία, επίσης, εξειδικευμένων στελεχών, ειδικά εκπαιδευμένων για τον εκσυγχρονισμό της διοίκησης και τιθάσευση των συμφερόντων και βέβαια, η έλλειψη οικονομικών πόρων για να ενισχυθεί το σύστημα, δυσχεραίνουν την όλη κατάσταση. Έτσι, είναι ευνόητο ότι η απουσία κρατικού ελέγχου σε συνδυασμό με την έλλειψη μηχανοργάνωσης και ειδικότερα με τη μη εφαρμογή του διπλογραφικού συστήματος στα δημόσια νοσοκομεία (το οποίο θα προσέδιδε μεγαλύτερο βαθμό διαφάνειας και ελέγχου ροής και κατανάλωσης υλικών) ευνοούν την ύπαρξη υψηλού κινδύνου διαφθοράς. Αντιθέτως, το σύστημα προμηθειών υγείας του ιδιωτικού τομέα δεν συναντά καμία από τις παραπάνω στρεβλώσεις και αδυναμίες, εφόσον κυριαρχεί το πνεύμα της ελεύθερης αγοράς και τηρούνται αυστηρά πολιτικές περιορισμού του κόστους. Υπάρχουν, συνεπώς, αρκετές βέλτιστες πρακτικές του ιδιωτικού τομέα υγείας που θα μπορούσαν, ενδεχομένως, να μεταφερθούν στο δημόσιο, χωρίς βέβαια να λησμονείται ο κοινωνικός χαρακτήρας της Δημόσιας Υγείας. Παράδειγμα τέτοιων πρακτικών είναι η υιοθέτηση οργανωσιακών συστημάτων προμηθειών Just In Time/ Kanban, η δυνατότητα άμεσης μεταπώλησης των αποθεμάτων που λήγουν, η κατάρτιση σωστών κλειστών σφαιρικών (ίσως και τμηματικών) προϋπολογισμών λειτουργίας των νοσοκομείων ή η υιοθέτηση άλλων εργαλείων οικονομικής διαχείρισης και ελέγχου με την εφαρμογή εξελιγμένων πληροφοριακών συστημάτων, η χρήση 3PL/ Outsourcing και Leasing. Εξαίρεση αποτελούν οι Ηλεκτρονικές Προμήθειες, η εφαρμογή των οποίων βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο στον ελληνικό χώρο υγείας, δημόσιο και ιδιωτικό. Τελικά, η εξυγίανση του συστήματος των προμηθειών του δημοσίου τομέα υγείας δεν συνίσταται στις αλλεπάλληλες νομοθετικές τροποποιήσεις, αφού η πληθώρα νόμων από το 1983 έως σήμερα το επιβεβαιώνει, αλλά στην πολιτική βούληση των κυβερνήσεων σε συνδυασμό με την παράλληλη εφαρμογή επιμέρους πολιτικών, κοινωνικής και οικονομικής φύσεως. Άλλωστε, κάθε μεταρρυθμιστική παρέμβαση θα κριθεί από την προαίρεση των ιθυνόντων να παραμείνει η υγεία κοινωνικό αγαθό. Το συμπέρασμα είναι ότι τα νοσοκομεία, ιδιωτικά και δημόσια, μπορούν να μειώσουν το συνολικό τους κόστος, μέσω καλύτερων διεργασιών και διαχείρισης της εφοδιαστικής τους αλυσίδας. Ας μην ξεχνάμε ότι η σωστή διάρθρωση των Κρατικών Προμηθειών σηματοδοτεί το σεβασμό προς τον φορολογούμενο πολίτη, την ορθή κατανομή των πόρων και τη μεγιστοποίηση της αξίας του χρήματος (value for money).el
dc.format.extent191el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Πειραιώςel
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectΝοσοκομεία -- Διοίκηση και οργάνωσηel
dc.subjectHospitals -- Business managementel
dc.subjectBusiness logisticsel
dc.titleΤο σύστημα προμηθειών υγείας στην Ελλάδα (στην περίοδο 1980-2010): μια θεωρητική και εμπειρική προσέγγισηel
dc.title.alternativeThe healthcare supply system in Greece (within 1980-2010): a theoretical and empirical approachel
dc.typeMaster Thesisel
dc.contributor.departmentΣχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Οικονομικής Επιστήμηςel
dc.identifier.call362.110 68 ΖΗΚel
dc.description.abstractENThe healthcare supply chain is a very hard and unknown field for most of people, even for those who get involved in the supply chain. It requires readiness and proper management in order to handle sensitive materials, from the plainer syringe to the most complicated medical-technological equipment. In reference to the healthcare supply field of public sector (hospitals), there are plenty of technical, law and managerial obstacles, such as: superabundance of laws, multiplicity and complexity of materials, weakness in defining the real needs for supplies and their quantities, lack of commodities recording and unified codification material system, lack of relation between the ordered materials, deficiency in maintaining control over material usage, inflation of out of contract supplies, prolongations of the contracts which are in force, small negotiating effectiveness and of course delays in the completion of the contests (big supply circles for programed purchases). One thing is for sure; much more are spent than what is needed. Furthermore, in most of the hospitals, the supply procedures are being conducted under the traditional handwritten manner (non-existence of unified IT systems) which leads, consequently, to errors, omissions and delays in the completion of the contests. On top of that, the absence of skilled executives with specialized education, which will modernize the management and oppose to interests, and surely the shortage of financial resources for strengthening the system, make the whole situation more difficult. So, it goes without saying that the absence of governmental control in combination to the lack of computerization and especially with the non-implementation of double-entry system in public hospitals (which would offer a higher degree of transparency and flow and consumption control) are in favor of the existence of high risk of corruption. On the contrary, the health care supply chain of the private sector does not come up against any of the above mentioned distortions and weaknesses, as long as the spirit of free market prevails and cost restrain policies are strictly being followed. Consequently, there are a lot of best practices of the private healthcare sector which could be, perhaps, transferred to the public, provided that the social character of Public Health is not forgetful. Such practices are: the adoption of organized supply systems "Just In Time"/ "Kanban", the possibility of direct sale of the stock material which is close to expiry date, the formation of proper, closed, spherical (and perhaps sectional) operation budget of the hospital, the adaptation of other financial, administrative and control tools with the implementation of advanced IT systems, the usage of 3PL/ Outsourcing and Leasing methods. Exception makes the "E-Procurement" method, as a way of supply, the application of which is in a very early stage of development in the Greek health territory, either public or private. Having weighed up the evidence, the reforming of healthcare supply chain of public sector is not constituted to constant legislative amendments, since the excess of laws from 1980 up to this day confirms it, but to the political will of the governments in combination to the simultaneous implementation of individual policies, social and financial. Besides, every reforming intervention will be judged by the wish of those in office to maintain Health as social possession. The conclusion is that all hospitals, private and public, could reduce their total operational cost, through better processes and management of the supply chain. Let's not forget that the proper structure of Public Supplies signalizes respect towards the taxpayer citizen and leads to proper allocation of resources and maximum value for money.en
dc.corporate.nameΑνώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πειραιά Τεχνολογικού Τομέαel
dc.contributor.masterΟικονομικά και Διοίκηση της Υγείαςel


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Εκτός από όπου διευκρινίζεται διαφορετικά, το τεκμήριο διανέμεται με την ακόλουθη άδεια:
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές

Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Πειραιώς
Επικοινωνήστε μαζί μας
Στείλτε μας τα σχόλιά σας
Created by ELiDOC
Η δημιουργία κι ο εμπλουτισμός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Διώνη", έγιναν στο πλαίσιο του Έργου «Υπηρεσία Ιδρυματικού Αποθετηρίου και Ψηφιακής Βιβλιοθήκης» της πράξης «Ψηφιακές υπηρεσίες ανοιχτής πρόσβασης της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Πειραιώς»