Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.advisorΓουλιέλμος, Αλέξανδρος
dc.contributor.authorΣιτζίμης, Ιωάννης Μ.
dc.date.accessioned2014-02-11T12:13:26Z
dc.date.available2014-02-11T12:13:26Z
dc.date.issued2014-02-11T12:13:26Z
dc.identifier.urihttps://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/5685
dc.description.abstractΗ Ελλάδα ήταν υποχρεωμένη να συμμορφωθεί (μέχρι 01/01/2004) με τον ευρωπαϊκό κανονισμό 3577/92 για την πλήρη άρση του προνομίου7 της ακτοπλοΐας (cabotage) που ίσχυε για τα περισσότερα Κράτη (της Νότιας Ευρώπης) Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με τον τρόπο αυτό υπήρξε πολυετής (12ετής) μετάβαση, από ένα καθεστώς ρύθμισης της ακτοπλοΐας σε ένα καθεστώς ελεύθερης αγοράς. Το 2002 αρχικά και το 2006 τελικά. Η ιδέα αυτής της διατριβής ήταν να αναλυθεί ο αντίκτυπος που η ακτοπλοΐα Αιγαίου υπέστη από την Ρυθμιστική παρέμβαση του Κράτους, μερικά αρχικά και πλήρως μετά, στις δυνάμεις της αγοράς. Η συμβολή της )) έγκειται στην μικροοικονομική ανάλυση των βασικών χαρακτηριστικών του ακτοπλοϊκού κλάδου στο Αιγαίο πριν και μετά την απελευθέρωσή του, αντιμετωπίζοντας την αγορά ανά γραμμή που πιστεύω ότι αυτή είναι τελικά και «η αγορά». Αναλύονται διεξοδικά οι επιπτώσεις της άρσης τoυ Cabotage: (1) στον αριθμό των δρομολογίων και στον αριθμό των προσεγγιζόμενων λιμένων, (2) στους διακινηθέντες επιβάτες και οχήματα (3) στο σύνολο του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου (αριθμός, ποιότητα), (4) στην κερδοφορία των ακτοπλοϊκών εταιριών, (5) στο βαθμό πληρότητας των πλοίων, (6) στους ναύλους, (7) στις ελαστικότητες ζήτησης και προσφοράς, (8) στις οικονομίες κλίμακας, (9) στην εφαρμογή των Νόμων της ζήτησης και της προσφοράς, (10) στο βαθμό «συγκέντρωσης» των επιχειρήσεων στις επιμέρους ακτοπλοϊκές γραμμές και (11) στο βαθμό επάρκειας εξυπηρέτησης των νησιών. Σύγκριση γίνεται και με την Ευρωπαϊκή ακτοπλοϊκή αγορά, και την Αεροπλοΐα σε παγκόσμιο επίπεδο, ώστε να διαπιστωθούν οι επιπτώσεις της απελευθέρωσης και να ελεγχθούν τα παράλληλα συμπεράσματα για την Ακτοπλοΐα Αιγαίου. Τ’ αποτελέσματα της )) έδειξαν ότι με την μερική απελευθέρωση πραγματοποιήθηκε αύξηση του αριθμού των κατάπλων πλοίων από πλοία μειωμένης χωρητικότητας, αυξήθηκαν οι διακινηθέντες επιβάτες (έως το 2006) και τα οχήματα (έως το 2004), μειώθηκε ο Ελληνικός ακτοπλοϊκός στόλος, βελτιώθηκαν τα καθαρά αποτελέσματα των εταιριών, οι συντελεστές πληρότητας των πλοίων μειώθηκαν και αυξήθηκε ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων. Οι οικονομίες κλίμακας συνεχίζουν να υπάρχουν, αλλά μειώθηκαν οι οικονομίες σκοπού, οι ναύλοι αυξήθηκαν. Προτείνεται στη )) αυτή ως μια λύση η εφαρμογή της «καινοτομικής» τιμολόγησης. Η έρευνα πεδίου έδειξε ότι η προτίμηση των επιβατών για μείωση του χρόνου ταξιδιού είναι θετική ακόμη και με αύξηση του εισιτηρίου. Οι μεταβιβάσεις σε χρήμα αποτελούν το πιο αποτελεσματικό μέσο αναδιανομής του εισοδήματος για τις «άγονες» γραμμές στο Αιγαίο. Οι περισσότερες γραμμές στο Αιγαίο είναι ολιγοπωλιακές (δυοπωλιακές) καθώς και μονοπωλιακές. Τα δυοπωλιακά υποδείγματα Cournot, Bertrand και Stackelberg βρήκαν εφαρμογή σε κάποιες από τις αγορές αυτές. Η σχέση μεταξύ βιομηχανικής συγκέντρωσης και κερδοφορίας των επιχειρήσεων στην ΑΑ μετά την απελευθέρωση, δε βρέθηκε μονοσήμαντη, αλλά εξαρτάται από τις ιδιαιτερότητες της κάθε αγοράς. Συνολικά η αγορά της ΑΑ δεν εμφανίζει συσχέτιση μεταξύ των μεταβλητών αυτών. Σε επιμέρους αγορές (κυρίως της Κρήτης) εμφανίζει αρνητική συσχέτιση. Oι Νόμοι της ζήτησης και της προσφοράς που πρεσβεύει η θεωρία, και η υπόθεση του ceteris paribus, που κάνει η οικονομική θεωρία, απεδείχθη ότι δεν έχουν πρακτική εφαρμογή στην Ακτοπλοΐα Αιγαίου. Το αγαθό «υπηρεσίες Ακτοπλοΐας Αιγαίου» συνιστά «κανονικό» (μη κατώτερο) αγαθό (πρώτης ανάγκης). Μετά την απελευθέρωση, βρήκαμε υψηλότερη τιμή της σταυροειδούς ελαστικότητας της ζήτησης μεταξύ πλοίου και αεροπλάνου και μείωση της τιμής της ελαστικότητας της προσφοράς ως προς την τιμή. Καταλληλότερη ή ιδεατή μορφή αγοράς μετά την απελευθέρωση προτείνεται ο «λειτουργικός» ανταγωνισμός.
dc.language.isoel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.el
dc.subjectCabotage
dc.subjectΝαυτιλία
dc.subjectΑκτοπλοΐα -- Ελλάδα
dc.titleΑκτοπλοΐα Αιγαίου: οι επιπτώσεις από την άρση του προνομίου (cabotage) με εργαλεία της μικροοικονομίας
dc.typeDoctoral Thesis
dc.identifier.call387.2 ΣΙΤ
dc.description.abstractENGreece had to comply, till 01/01/2004, to European regulation 3577/92, so that to waive the existing cabotage privilege to ships flying its flag. This was a common situation with other European Countries (in South Europe) members of the E.U. By this regulation a long transition period of 12 years has been granted so that this industry to pass from a regulatory regime to free market. This took place partly in 2002 and fully in 2006. The idea of this dissertation was to analyze the impact that Aegean Coastal System will receive, passing from the state regulatory interference, partly in first instance and fully later, to market forces. The contribution of this dissertation is basically its microeconomic analysis of the basic characteristics of the Aegean Coastal System before and mainly after its deregulation. The dissertation considered the “market” as equivalent to a route. The impacts of waiving cabotage privilege were analysed one by one and step by step, on: (1) the number of journeys and the number of ports served, (2) passengers moved, as well as cars, (3) the number of ships and quality of the Aegean Coastal System, (4) profitability of the ferry companies, (5) degree of utilization of ships’ space, (6) fares and tickets, (7) elasticities of demand and supply, (8) economies of scale, (9) application of laws of demand and supply, (10) the degree of concentration in individual routes and itineraries and (11) the degree of adequacy of the services rendered to the islands. Comparison is made with E.U. Coastal industry, and Air industry world wide, so that to find out the influences of liberalization there and to test also the conclusions reached for the Aegean Coastal industry. Our results showed that upon partial liberilization the number of itineraries as well as the number of ports reduced slightly, passengers moved increased up to 2006 and cars up to 2004, the fleet reduced, financial results improved (net profits), ship capacity has been used less, average age of ships increased, economies of scale continued to exist, but economies of scope have been reduced and fares and tickets raised. Our proposal for the solution of the “problem of pricing” is to use "inventive" pricing. We carried out a field research. It showed that passengers prefer a reduced travel time even at a higher fare. Money transfers are the most effective mean to redistribute income for the “thin” lines (agones) in the Aegean. Most routes in Aegean are oligopolies (duopolies) and monopolies. These duopolies follow the models of Cournot, Bertrand and Stackelberg, as shown. The relationship between industrial concentration and profitability of firms after deregulation in not oneway, but it depends on the peculiarities of each market. Totally the Aegean Ferry Market did not show correlation between the relevant variables i.e. concentration and profitability. In particular markets (mainly Crete) correlation was negative. The laws of demand and supply as developed by theory and the assumption of ceteris paribus advanced by economic theory, it has been shown that have no practical value in the Aegean Ferry System. The good “services by the Aegean Ferry System”, is normal good (not inferior) (covering a basic need). After deregulation, we have higher value of the cross elasticity of demand between ship services and airplane services and reduction of the price elasticity of supply. Suitable theoretical market form after liberalization/ deregulation is proposed “workable competition”.


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές
Εκτός από όπου διευκρινίζεται διαφορετικά, το τεκμήριο διανέμεται με την ακόλουθη άδεια:
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές

Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Πειραιώς
Επικοινωνήστε μαζί μας
Στείλτε μας τα σχόλιά σας
Created by ELiDOC
Η δημιουργία κι ο εμπλουτισμός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Διώνη", έγιναν στο πλαίσιο του Έργου «Υπηρεσία Ιδρυματικού Αποθετηρίου και Ψηφιακής Βιβλιοθήκης» της πράξης «Ψηφιακές υπηρεσίες ανοιχτής πρόσβασης της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Πειραιώς»