dc.contributor.advisor | Θεοδωρόπουλος, Σωτήριος | |
dc.contributor.author | Μπιθούλκα, Χρυσούλα - Χρυσαυγή | |
dc.date.accessioned | 2018-01-25T16:48:38Z | |
dc.date.available | 2018-01-25T16:48:38Z | |
dc.date.issued | 2017-08 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/10895 | |
dc.description.abstract | Στόχος της διπλωματικής αυτής εργασίας ήταν να αναλύσει τη ναυτική εργασία στην
Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα, στόχος της διπλωματικής αυτής εργασίας ήταν να αναλύσει
τη σπουδαιότητα της ναυτικής εργασίας γενικότερα στα πλαίσια της παγκόσμιας
ναυτιλίας, αλλά και ειδικότερα στα πλαίσια της ελληνικής ναυτιλίας, παρουσιάζοντας
το πλαίσιο που διέπει τη ναυτική εργασία, αλλά και αξιολογώντας τις τάσεις και
συνθήκες της ναυτικής εργασίας, τόσο σε εθνικό επίπεδο, όσο και με βάση τις
γενικότερες τάσεις της παγκόσμιας ναυτικής εργασίας.
Όπως προέκυψε από την ανάλυση, οι ναυτικοί είναι άκρως σημαντικοί για τη ναυτιλία
και τους πλοιοκτήτες. Το επάγγελμα του ναυτικού έχει συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες,
όπως το ότι η εργασία του ναυτικού δεν έχει συγκεκριμένη γεωγραφική βάση, αφού οι
ναυτικοί καλούνται να ταξιδεύουν σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη,
ακολουθώντας το πλοίο στο οποίο εργάζονται. Συνάμα, οι ναυτικοί πρέπει να είναι σε
θέση να χρησιμοποιούν πολύ απαιτητικές τεχνολογίες, γεγονός που καθιστά ακόμη πιο
μεγάλη τη σημασία τους για την ασφαλή λειτουργία των πλοίων. Κύρια τάση της
παγκόσμιας ναυτικής εργασίας αποτελεί η δυνατότητα των πλοιοκτητών να
επανδρώνουν τα πλοία τους με πληρώματα διαφόρων εθνικοτήτων, καθώς και η θέλησή
τους να τα επανδρώνουν με πληρώματα χαμηλού κόστους από λιγότερο ανεπτυγμένες
χώρες, οι οποίοι επιλέγονται λόγω κόστους. Σε διεθνές επίπεδο, η ναυτιλία διέπεται από
διάφορους φορείς, όπως ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ), η Διεθνής
Οργάνωση Εργασίας (International Labour Organization, ILO) και η Διεθνής
Ομοσπονδία Eργατών Μεταφορών (International Transport Workers' Federation, ITF),
ενώ η βασική σύμβαση η οποία διέπει τη ναυτική εργασία σε παγκόσμιο επίπεδο είναι η
Διεθνής Σύμβαση Εργασίας, η οποία συντάχθηκε από τον ILO και εφαρμόζεται από το
2006.
Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί έναν κλάδο με τεράστια σημασία για την ελληνική
οικονομία, αφού προσφέρει έσοδα και απασχόληση τόσο άμεσα, όσο και έμμεσα σε
κλάδους που συνδέονται με αυτόν της ναυτιλίας. Όσον αφορά τη ναυτική εργασία στην
Ελλάδα, κυρίαρχο στοιχείο αποτελεί η μείωση του ποσοστού των Ελλήνων ναυτικών
στα πληρώματα των πλοίων, κυρίως λόγω του υψηλού κόστους τους, σε σύγκριση με
τους ξένους ναυτικούς που προέρχονται από λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες. Οι Έλληνες
υποψήφιοι ναυτικοί έχουν τη δυνατότητα να εκπαιδευτούν στις Α.Ε.Ν., οι οποίες
προσφέρουν τόσο θεωρητική, όσο και πρακτική εκπαίδευση.
Παρά την ηγετική θέση της ελληνικής ναυτιλίας, η ναυτική εργασία στην Ελλάδα
χαρακτηρίζεται από σημαντικά προβλήματα, όπως είναι η κούραση των ναυτικών λόγω
των υψηλών απαιτήσεων της ναυτικής εργασίας και ο αυξημένος ανταγωνισμός από
ξένους ναυτικούς. Παράλληλα, οι συνθήκες εκπαίδευσης στις Α.Ε.Ν. δεν είναι οι
ιδανικές, ενώ ο χαμηλός κρατικός προϋπολογισμός για τις Α.Ε.Ν., σε συνδυασμό με το
ότι οι ναυτικοί κατώτερων βαθμίδων δεν έχουν πολλές ευκαιρίες εκπαίδευσης,
αποτελούν πρόσθετα προβλήματα που υφίστανται στη ναυτική εργασία. Βάση των
παραπάνω, το ελληνικό κράτος πρέπει να συνεισφέρει στη μείωση του κόστους των
Ελλήνων ναυτικών, αλλά και στη μείωση της φορολογίας των πλοιοκτητών, ενώ η
προώθηση των γυναικών σε θέσεις πλοίων θα μπορούσε να βοηθήσει τους πλοιοκτήτες
στο να αντιμετωπίσουν την έλλειψή τους σε έμπειρα και καταρτισμένα στελέχη,.
Συνιστάται επίσης η βελτίωση των συνθηκών εργασίας στα πλοία, ενώ θεωρείται ως
απαραίτητο το να βελτιωθούν οι συνθήκες εκπαίδευσης στις Α.Ε.Ν. και να προωθηθεί
περεταίρω η λειτουργία ιδιωτικών ναυτικών σχολών. | el |
dc.format.extent | 85 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.title | Απασχόληση και λειτουργία της αγοράς ναυτικής εργασίας στην Ελλάδα | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Ναυτιλίας και Βιομηχανίας. Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών | el |
dc.description.abstractEN | The aim of this dissertation was to analyze maritime employment in Greece. More
specifically, the aim of this dissertation was to identify and analyze the importance of
maritime employment within both the wider context of the global shipping industry and
the narrower context of the Greek shipping industry, providing the overall framework
determining maritime employment, and assessing the trends and conditions of maritime
employment in a both national and international context.
The analysis indicated that the seafarers are very important for ship owners and the
shipping industry in general. The occupation of seafarers is subject to many special
characteristics, such as that seafarers do not have a particular geographical basis of their
occupations, since they have to follow their ships all over the seas of the world.
Moreover, seafarers need to operate modern and complex technologies, which makes
them even more important for the safe operation of their ships. A main trend in the
global maritime employment is the ability of ship owners to man their ships with crews
of different nationalities, as well as their will to man them with low-cost crews from
less developed countries. In an international context, the shipping industry is governed
and regulated by a number of international authorities, such as the International
Maritime Organization (IMO), the International Labour Organization (ILO), and the
International Transport Workers' Federation (ITF), while the basic convention of
maritime employment within a global context is ILO’s Maritime Labour Convention,
which was adopted by ILO in 2006.
The Greek shipping industry is one of the most important industries for the Greek
national economy, since it offers revenues and employment both directly and indirectly
through the industries and sectors that are closely linked with the shipping industry. As
far as maritime employment in Greece is concerned, a central characteristic identified is
the decreasing number of Greek seafarers working on ships, mainly because of their
highest cost compared with that of foreign seafarers coming from less developed
countries. Greek candidates for the occupation of seafarers have the ability to get
educated in the Greek Commercial Shipping Academies, which offer both theoretical
and practical education.
Despite the leading position of the Greek shipping industry within a global context,
maritime employment in Greece is still subject to major problems, such as seafarers’
fatigue due to the increased obligations and challenges of their occupation, and the
competition that Greek seafarers have to face from their foreign counterparts. Next to
that, educational and overall conditions in the Greek Commercial Shipping Academies
are not the optimal ones, while governmental budget for such academies and the
education of seafarers in general is low. The above, combined with the low education
opportunities that seafarers of lower hierarchical levels are subject to, form additional
problems that the Greek maritime employment is subject to. Within the above context, it
is recommended that the Greek state shall enhance the reduction of the cost of Greek
seafarers and the taxes that Greek ship owners have to face, while the increased
promotion of women in seafarers’ positions could help ship owners in dealing with the
shortages of skilled and experienced labour they currently face. What is more, this
dissertation recommends that working conditions on ships shall improve, while it is also
considered as highly necessary for educational conditions in the Greek shipping
academies to also improve, while at the same time further promoting the establishment
and operation of private shipping schools and academies. | el |
dc.contributor.master | Ναυτιλία | el |
dc.subject.keyword | Ναυτιλία | el |
dc.subject.keyword | Ναυτική εργασία | el |
dc.subject.keyword | Ανθρώπινο δυναμικό | el |
dc.subject.keyword | Εθνική oικονομία | el |
dc.subject.keyword | Shipping | el |
dc.subject.keyword | Maritime employment | el |
dc.subject.keyword | Human resources | el |
dc.subject.keyword | National Economy | el |